TOP

Onderzoek wugly.nl: Nederlander bezuinigt niet met Kerst

De bestedingen voor Kerst zullen dit jaar nagenoeg gelijk blijven aan die van 2011. Dit blijkt uit het onderzoek door Q&A Research&Consultancy in opdracht van wugly.nl.

Gemiddeld wordt er per huishouden 230 euro aan Kerst besteed en dat is nagenoeg hetzelfde bedrag als vorig jaar. Kortom: de consument bezuinigt niet met Kerst. Bijna 90 procent van Nederlanders viert Kerst, dat een enorm contrast is met het Sinterklaasfeest, waar nog geen 50 procent van Nederland aan mee heeft gedaan. Van de 10 procent die geen Kerst viert, geeft bijna de helft aan daar simpelweg geen behoefte aan te hebben. Voor ruim een kwart van de mensen is het een geldkwestie.

Sneeuw voor webshops

Wanneer het zal gaan sneeuwen in de periode voor Kerst geeft 10 procent van de Nederlanders aan dat ze zeker meer online zullen shoppen dan wanneer de sneeuw uit blijft. Daarbij geeft ook nog eens 26 procent aan dat ze nog niet weten waar ze hun kerstinkopen gaan doen in het geval van sneeuw.

Steeds meer winkels openen Tweede Kerstdag hun deuren

Slechts 7 procent van de Nederlandse consumenten vindt dat de winkels op Eerste Kerstdag open moeten zijn en 25 procent ziet graag dat de winkels op Tweede Kerstdag open gaan. Niet veel mensen geven dan ook aan dat ze zullen gaan winkelen met Kerst, ondanks dat er steeds meer winkels open gaan. De winkels die het meeste de kerstgedachte oproepen bij de consument zijn Albert Heijn, Intratuin en de Bijenkorf.

De kerstsfeer

De kerstsfeer lijkt onveranderd goed te blijven. De ruime meerderheid van Nederland vindt Kerst de leukste tijd van het jaar en ook erg belangrijk. Tijdens de kerstdagen zijn de meest populaire bezigheden koken en ontspannen. Ook geeft ruim een kwart van de Nederlandse bevolking met Kerst iets extra’s aan het goede doel. Enige kanttekening is dat er dit jaar minder (drie procentpunt) kerstbomen in huis komen dan vorig jaar.

Over het onderzoek

Het Kerst onderzoek 2012 is in opdracht van wugly.nl uitgevoerd door Q&A Research & Consultancy. Ruim 1600 Nederlandse consumenten hebben aan het onderzoek, dat in de afgelopen week is uitgevoerd, deelgenomen. Alle resultaten zijn gewogen naar leeftijd en geslacht.