TOP

Thuiswinkel Markt Monitor: 14 miljard online omzet *

In 2014 is maar liefst 13,96 miljard euro uitgegeven aan online aankopen. Volgens de Thuiswinkel Markt Monitor groeiden met name de bestedingen in de tweede helft van het jaar explosief.

De Nederlandse consument blijft meer producten en diensten kopen via internet, blijkt uit de nieuwe Thuiswinkel Markt Monitor van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van Nederlandse webwinkels. In 2014 is 13,96 miljard euro (inclusief BTW) aan online aankopen gespendeerd. Dit betekent een groei van 8,4 procent, die vergelijkbaar is met de groei-ontwikkeling in 2013 (8,6 procent) en 2012 (8,5 procent).

Sinterklaas- en kerstaankopen

Opvallend is dat in het laatste halfjaar (juli-december 2014) de online bestedingen met maar liefst 11,9 procent toenamen. In 2013 was dit nog goed voor een plus van 8,6 procent. De afgelopen vijf jaar zijn de online aankopen niet zo hard gestegen als in de tweede helft van 2014. Met name het vierde kwartaal van 2014 liet een piek zien met 4,16 miljard euro aan online Sinterklaas- en kerstaankopen. Vooral speelgoed, boeken en games waren in trek. Deze producten werden bij voorkeur besteld via laptop (47,9 procent), desktop (37,4 procent), tablet (11,2 procent) en smartphone (2,2 procent).

Buitenlandse online aankopen

Verder valt op dat in 2014 7 miljard euro aan producten als kleding, elektronica en speelgoed is uitgegeven. Daarnaast heeft 20 procent van de Nederlanders het afgelopen jaar één of meerdere Cross Border aankopen gedaan, dit wil zeggen: via niet Nederlandstalige websites. Naar schatting besteedt deze groep kopers 390 miljoen euro aan buitenlandse online aankopen. Kleding is met 31 miljoen euro een van de belangrijkste segmenten op dit gebied. Vooral Chinese, Duitse, Britse en Amerikaanse websites zijn populair.