TOP

Mannenmode groeit wereldwijd harder dan vrouwenmode

In 2014 zijn de bestedingen in de mannenmode harder gestegen dan die in de vrouwenmode. Dit blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Euromonitor International.

Volgens de cijfers van Euromonitor International stegen de bestedingen in de mannenmode met 4,5 procent, terwijl de bestedingen in de vrouwenmode met 3,7 procent stegen. Voor de komende vijf jaar verwacht het onderzoeksbureau nog meer groei in de mannenmodemarkt. Voor 2019 wordt verwacht dat mannenmode ruim 36 miljard euro aan de wereldwijde mode-industrie zal bijdragen. Deze groei zal vooral zitten in de verkoop van shirts, jeans, jacks en jassen.

50 procent meer te besteden

“Deze groei is te verklaren door een toenemende aandacht van mannen voor hun uiterlijk, plus een stijging in lonen,” zo stelt Magdalena Kondej van Euromonitor International in een toelichting. “Mannen verdienen nog steeds gemiddeld 50 procent meer dan vrouwen en zijn zodoende een interessante doelgroep voor merken die hun aanbod uit willen breiden.”

Groei in Azië

Grote internationale ketens als Zara en Mango lijken hier al op in te spelen door aparte winkels voor mannen te openen. Daarnaast lijken ook luxe merken steeds meer te focussen op mannenmode. De kansen liggen volgens Kondej vooral in Azië. “In 2014 is China de VS al voorbijgestegen als land met de meeste bestedingen in de mannenmode. De groei in China, maar ook in landen als India en Hong Kong, zal de komende jaren alleen maar doorzetten.”