TOP

Onderzoek: Meeste mobiele kopers bestellen kleding

In de tweede helft van 2012 hebben 1,7 miljoen Nederlandse consumenten via internet een aankoop gedaan met een mobiel apparaat. Consumenten kopen voornamelijk kleding online.

Nederlanders kopen steeds vaker online met smartphone of tablet. Ten opzichte van een jaar eerder is het aantal mobiele kopers 73 procent gegroeid. De totale omzet van m-commerce stijgt in de tweede helft van 2012 naar 310 miljoen. Dit blijkt uit de M-commerce Monitor 2012-2, het halfjaarlijkse onderzoek naar mobiele consumentenbestedingen van Blauw Research. Het onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van meer dan 1800 webwinkels in Nederland.

Meeste mobiele kopers bestellen kleding
Van de 1,7 miljoen mobiele kopers kochten 1,4 miljoen mobiele kopers producten via de smartphone of tablet, overige kopers kochten alleen apps en downloads via deze manier. Kleding is de meest populaire productgroep onder mobiele kopers, 34 procent kocht iets in dit segment. Boeken, sportkleding, persoonlijke verzorging, computer hardware en tickets voor muziek of film voorstellingen zijn andere populaire productgroepen.

Mobiele bestedingen 12 procent van totaal
In de tweede helft van 2012 hebben mobiele kopers 5,5 miljoen producten en/of diensten met hun smartphone of tablet gekocht. Uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2012 blijkt dat 12 procent van het totaal aantal online bestedingen in dezelfde periode is. Het zijn voornamelijk kleine bestedingen. Mobiele kopers besteden gemiddeld 56 euro per order. Dit is de helft van wat consumenten per bestelling online uitgeven.

Thuis bestellen
De helft van de mobiele kopers heeft de laatste bestellingen met de tablet geplaatst. Vrijwel alle kopers bestellen thuis. Twee derde van de smartphone kopers bestelt ook thuis.

Verwachte groei
In de eerste helft van 2013 verwacht twee derde van de mobiele consumenten vaker via smartphone of tablet te bestellen dan in 2012. Gemak is de belangrijkste reden om online te bestellen. Eind 2013 wordt verwacht dat de omzet van mobiele bestedingen rond de 1 miljard euro is. Dat is bijna 10 procent van de totale online markt.