TOP

Omzet online winkelen neemt toe tot 9 miljard

Consumenten bestellen steeds vaker producten en diensten via internet. De omzet door de verkoop van producten en diensten via internet is ondanks de crisis in 2011 gestegen naar € 9 miljard. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2011-2, het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen.

In totaal zijn in 2011 bijna 78 miljoen online bestellingen gedaan. Dit is een stijging van 13% vergeleken met 2010. Deze groei komt vooral door de stijging van het aantal bestellingen per persoon. Frank Sibbel, Managing Partner van Blauw Research: “De groei van de online verkoop komt voornamelijk doordat kopers vaker bestellen en op deze wijze de totale markt stuwen. Online kopers worden steeds makkelijker verleid tot het doen van een online aankoop”.
Populaire segmenten
In 2011 zijn er ook nieuwe online consumenten bijgekomen; afgelopen jaar hebben 900.000 consumenten voor het eerst een bestelling op internet geplaatst. Daarmee komt het aantal online kopers uit op 10,5 miljoen. Het gemiddeld besteed bedrag per bestelling neemt echter af. Online aankopen hadden het afgelopen jaar een gemiddelde orderwaarde van €115, een daling van 3% ten opzichte van 2010. De aankopen betreffen vooral reizen, telecom en kleding. Het segment reizen kent een omzetgroei van 5% ten opzichte van 2010 (€ 3,7 miljard). Het segment dat het sterkst groeit is speelgoed (+ 38%) en witgoed en huishoudelijke apparaten (+25%).
Ook groei in 2012
De verwachting is dat de webwinkelmarkt ook in 2012 blijft groeien. “Online consumenten zijn erg tevreden over online winkelen en doen steeds meer bestellingen via internet”, aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org.” Gemak en gewenning spelen daarbij een grote rol. In 2012 zullen de online consumentenbestedingen naar verwachting doorgroeien naar een waarde van € 9,8 miljard.