TOP

Oger biedt pakken aan via Wehkamp.nl [interview]

Vandaag een Oger-pak besteld, morgen in huis. Vanaf mid-december is het mogelijk een pak uit de Oger Red collectie via Wehkamp.nl te bemachtigen. Textilia sprak Oger en Sander Lusink tijdens de bekendmaking van de samenwerking.

Twee jaar geleden kwam Wehkamp.nl tijdelijk naar de PC Hooftstraat in Amsterdam, nu komt een toonaangevende winkel uit de duurste winkelstraat van Nederland naar Wehkamp.nl. Dat maakte het online warenhuis bekend tijdens een presentatie van de nieuwe website (en een eigen e-magazine) op dinsdag 12 november in het Conservatorium Hotel in Amsterdam. Vanaf medio december is op Wehkamp.nl een deel van de Oger Red collectie verkrijgbaar, bestaande uit drie verschillende pakken, vijf shirts en tien dassen. De pakken, die slechts €298,- euro per stuk kosten, zijn gemaakt van bijzondere stoffen en hebben een specifieke, herkenbare pasvorm. Zo zijn de pakken slank gesneden en hebben de jasjes smalle revers. Na afloop wilden Oger Lusink en zoon Sander de samenwerking wel even persoonlijk toelichten.

Als één product vanwege de specifieke pasvorm bij uitstek vraagt om fysieke verkoop, dan is het wel een pak.

Oger: “Daar haal je precies de angel uit het verhaal. Dat was namelijk ook onze twijfel. Een stuk van de emotie zit in het fysiek passen van een pak. Dat luistert nauw, want iedereen is anders en heeft specifieke wensen. Daarom is het product dat mijn zoon Martijn nu voor Wehkamp heeft ontwikkeld wat universeler gemaakt. Dus iemand met een reguliere maat 48, moet dit pak gewoon passen. En anders is hij altijd welkom om alsnog even naar de winkel te komen.”

Voor wie is de collectie bedoeld?

Oger: “Vooral voor mannen buiten de randstad, die onze winkel normaal gesproken niet bereiken. Als iemand uit Winschoten een trouwpak wil bestellen, zal ‘ie niet zo snel naar Amsterdam komen. Niet alleen vanwege de afstand, maar mogelijk ook omdat de drempel om Oger binnen te stappen voor sommige mensen te hoog is. Net zoals het voor andere mensen ‘not done’ is om bij C&A binnen te stappen. Overigens zie je bij Wehkamp grappig genoeg dat opvallend veel mensen uit Overveen en Bloemendaal dingen van C&A bestellen.”

Een pak van een merk met een chique imago als Oger voor € 298,- euro aanbieden, kan ook een degradatie van je merk betekenen.

Oger:”Zo zie ik dat niet. Laat één ding duidelijk zijn: Wij hebben deze samenwerking niet nodig, het gaat hartstikke goed met ons. Alleen denk ik dat de online markt zo hard groeit, dat je daar niet omheen kunt. In die online markt wordt overigens genoeg geknoeid, maar Wehkamp is gewoon de allerbeste in dit veld. Ze trekken jaarlijks 112 miljoen bezoekers, dat is twee keer zoveel als Schiphol!”

Wehkamp zal nooit echt chique worden.

Sander: “Weet je wat het met Wehkamp is: alles is zo modern, dat eigenlijk alleen de naam nog ouderwets is. Voor ons is het leuk omdat we met deze lijn mooi kunnen experimenteren. We kunnen hiervan leren, ook voor onze eigen webshop. Daar verkopen we juist vooral bijproducten, zoals schoenen en dassen. Wat gaat zo’n pak doen? Welke producten verkopen wel en niet? Via deze samenwerking trekken we ook een hele nieuwe doelgroep naar onze eigen webshop.” 

Ligt de toekomst van Oger dan ook bij online?

Sander: “Onze focus is en blijft de fysieke winkel, omdat onze kracht bij de service en expertise ligt. We geloven heilig in het ambachtelijke werk dat achter een goed pak schuilt. Maar het ene sluit het andere niet uit. Wehkamp zet de komende tijd ook meer in op het aanbieden van exclusieve merken en daar passen wij prima bij. Als we via deze samenwerking een enorme nieuwe doelgroep kunnen bereiken, dan hebben we daar alleen maar profijt van.” 

Onlangs is Oger Lusink in Italië als eerste Nederlander geïnaugureerd als Honorary Member van de Altagamma International Honorary Council. Uit handen van Andrea Illy – President van de Illy Group, bekend van o.a. IllyCaffè – en Laudomia Pucci van modehuis Pucci ontving hij deze oorkonde. Lusink kreeg de onderscheiding voor zijn jarenlange toewijding aan het Italiaanse erfgoed op het gebied van mode en cultuur.