TOP

Nu in Textilia #5: Studio Jux, Toms, mysteryshopper en wat zijn de trends in duurzaamheid?


In de nieuwste editie van Textilia een interview met Helen Thompson van het Amerikaanse merk Toms, 6 pagina’s vol trends op het gebied van duurzaamheid en de mysteryshopper gaat langs bij de webshop van The Green Labels. Verder de rubrieken Marktcijfers, Mode-icoon en de Close-up is dit keer met Maaike Groen van Miss Green.

Interview met Toms: ‘De zorg voor anderen is een belangrijk onderdeel van ons businessmodel’

Na jaren schoenen doneren aan kinderen in nood, steunt het Amerikaanse schoenmodebedrijf Toms nu ook lokale projecten in markten waar het bedrijf actief is. “Nog meer emotionele betrokkenheid bij het merk, zou mooi zijn”, vindt Helen Thompson, managing director Emea bij Toms.

Markt in cijfers: de eerste Monitor Duurzaamheid en de Fashionscan eerste kwartaal 2019

Het jaar is matig begonnen voor de moderetail, waarbij de omzet in het eerste kwartaal stabiel bleef. Schoenenwinkels daarentegen boekten wel een flinke omzetplus. Dat blijkt uit de omzetcijfers van onderzoeksbureau GfK voor brancheorganisatie Inretail.

Duurzaam retailen volgens Studio Jux: ‘We willen nog meer impact creëren’

Het verhaal achter duurzame labels moet worden verteld, vindt Jitske Lundgren van Studio Jux. Daarom opende het merk in 2016 een fysieke winkel. Inmiddels zijn het er drie. “We willen nog meer impact creëren.”

Trends in duurzaamheid, what’s going on in de mode-industrie?

Verbeter de wereld, begin bij jezelf! Steeds vaker steekt de mode-industrie de hand in eigen boezem. Door dichterbij huis te produceren en te experimenteren met duurzame materialen. Wat zijn nog meer de trends op dit gebied?

Mysteryshopper winkelt op www.thegreenlabels.com

Webshop Thegreenlabels.com verkoopt uitsluitend duurzame vrouwenmodemerken. De retailer wil laten zien dat deze ook stijlvol kunnen zijn. Onze mysteryshopper checkt hoe de webshop scoort op onder andere aanbod, uitstraling, gebruiksvriendelijkheid en service.

Centraal thema op de Trenddag in mei: sustainability

Uiteraard word je op de Trenddag bijgepraat over de trends van het nieuwe inkoopseizoen: zomer 2020. Maar er is ook een panel dat praat en vragen beantwoordt over het centrale thema sustainability. En dat past weer perfect bij de duurzame locatie, Art Centre Delft. Het thema van de Trenddag dit seizoen is sustainability in de modebranche. Een panel van ervaringsdeskundigen op dit gebied gaat om 13.00 uur het gesprek met elkaar aan onder leiding van Isrid van Geuns, eigenaar van Isrid Recruitment, gespecialiseerd in fashion & luxury. 

Deelnemers aan het panel zijn Talita Kalloe, journalist, contentstrateeg en de oprichter van Soulstores.com, een platform voor en over bijzondere winkels en merken; Caroline Mewe, eigenaar van het duurzame modelabel Alchemist; MVO-consultant Joan den Exter; Lieve ten Duis en Nardia van den Poll van Mary Jane Schoenenboetiek in Groningen en Cécile Scheele, eigenaar van modeagentuur Goodbrandz. Heb jij een vraag over hoe je duurzaamheid kunt toepassen in jouw bedrijf, winkel of merk? Stel deze op het inschrijfformulier. De panelleden zullen de ingezonden vragen zo goed mogelijk proberen te beantwoorden. Ook wordt tijdens de pauze door MVO een inloopspreekuur georganiseerd.

Mode-icoon: de duurzame jeans

Al ruim een eeuw is de spijkerbroek een belangrijk onderdeel van veel garderobes. En ook de duurzame variant is hard op weg een eigentijds mode-icoon te worden. Het zijn de jaren ’70 en de vroege jaren ’80 als de Franse ontwerpers Marithé en Francois Girbaud denim veelvuldig bewerken met de stonewashtechniek. Hierbij wordt de jeans gewassen met stenen of behandeld met chemicaliën, om een zachtere stof en een gedragen uiterlijk te krijgen. De denimindustrie volgt massaal het voorbeeld van het duo. Totdat ze zich enkele jaren later – onder meer door de actieve milieubeweging – bewust worden van de impact die de schadelijke stoffen hebben op het milieu.

Close-up: Maaike Groen van het duurzame modemerk Miss Green

Wie is Maaike Groen (42), oprichter en creatief directeur van het duurzame modemerk Miss Green? In de rubriek Close-up beantwoordt zij 18 persoonlijke vragen. Bijvoorbeeld in welke kleding we haar kunnen uittekenen: “Ik ben een broekenmens. Als ik een jurk aan heb, zie je mensen kijken: er klopt hier iets niet. Ik draag veel Miss Green. Bij andere merken koop ik wat we zelf niet in de collectie hebben, zoals spijkerbroeken van Mud Jeans en knitwear van Samsøe & Samsøe.

 


Wil je de kleurkaarten elk seizoen in de brievenbus en het hele jaar door op de hoogte zijn van alle ins en outs van de modebranche? Sluit dan een jaarabonnement af. Twaalf edities per jaar en toegang tot alle exclusieve content op de website. En natuurlijk tweemaal per jaar de kleurkaarten met de nieuwste modekleuren.