TOP

Olcay Gulsen ‘schoffeerde hele managementteam’, doek valt definitief voor Via Mio en groei voor Zalando


Oprichter van SuperTrash Olcay Gulsen mocht al enkele weken voor het faillissement van haar bedrijf niet meer in, de fysieke winkel kan zich onderscheiden met goed personeel en Anna+Nina opent een een zaak in Antwerpen. Verder: groei voor webwinkel Zalando. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 3 mei.

Anna+Nina opent zaak in België

Het Nederlandse juwelenlabel Anna+Nina opent dit jaar een winkel in Antwerpen. Dat meldt Retaildetail. Het merk wil internationaal uitbreiden en in de toekomst minstens vijf eigen winkels op strategische plaatsen wereldwijd openen.

Ook op wholesalegebied wil het bedrijf uitbreiden. Na Engeland, Duitsland, Denemarken, Zwitserland en België, gaat Anna+Nina binnenkort nog samenwerken met verkoopagenten in Spanje. Het bedrijf is opgericht in 2012 en verkoopt naast sieraden inmiddels ook eigen collecties kleding en interieurartikelen.

Fysieke winkel kan zich onderscheiden met personeel

Consumenten kopen steeds vaker online en als ze al de winkelstraat bezoeken, is het vaak om geadviseerd te worden (58%) of om een product of dienst uit te proberen (75%). Dat meldt Customertalk onder meer naar aanleiding van een onderzoek onder ruim 1.000 Nederlandse consumenten, uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Multiscope in opdracht van trainings- en testbureau Faculty of Skills.

65 Procent van de consumenten geeft aan eerder over te gaan tot een aankoop wanneer goede hulp wordt geboden in de winkel. Advies blijkt van onschatbare waarde in de fysieke winkel, maar 33 procent van de ondervraagden zegt dat winkelpersoneel te weinig kennis heeft over de producten en diensten die een winkel verkoopt. Het is belangrijk dat kennis op peil is om die adviesfunctie goed uit te voeren, stelt Marijn de Geus van Faculty of Skills. “En wees geen verkoper, maar een adviseur. De behoefte van de klant staat centraal en niet de deal.”

Olcay Gulsen ‘tierde en schoffeerde hele managementteam’

Olcay Gulsen, oprichter van modemerk SuperTrash, mocht enkele weken voor het faillissement het pand niet meer in na gerommel met rekening vlak voor het faillissement. Ze had geprobeerd de reparatie van haar privéauto à €18.000 zakelijk te declareren. Dat blijkt uit een reconstructie van RTL Z van het faillissement op basis van documenten en gesprekken met vier ex-werknemers. Uit die reconstructie blijkt ook dat ze probeerde een zakelijke creditfactuur in te dienen waarin 90.000 euro werd kwijtgescholden aan Fashion Brand Retail Group, het bedrijf van Gulsens vriendin Claudia van As.

In de laatste fase was ze ook kwetsend naar haar medewerkers. Een van hen vertelt anoniem: “Mensen kregen totaal geen geld of ruimte om hun werk te doen, laat staan dat ze de juiste informatie kregen. Ze schold, tierde en schoffeerde het hele managementteam. Want niemand deugde, volgens haar.” Lachend presenteerde Gulsen op 15 maart 2018 haar biografie ‘SuperOlcay’, terwijl ze de dag ervoor had getekend voor het faillissement van het door haar opgerichte modemerk SuperTrash. Het nieuws over het faillissement kwam pas op 20 maart 2018 naar buiten. Opmerkelijk, concludeert RTL Z, omdat ze op 9 maart al op de hoogte was gesteld en daarna als minderheidsaandeelhouder zelfs al had getekend voor het faillissement.

Doek valt definitief voor Via Mio

Modeketen Via Mio is definitief failliet verklaard door de rechtbank in Den Haag. Dat meldt onder meer Retailtrends. Daarmee valt tegelijkertijd het doek voor de eigen merken Moscow en Rue Honoré. Vorige week vroeg de het bedrijf het faillissement bij de rechtbank aan.

Onder Via Mio vallen zes winkels (in Leiden 2x, Noordwijk, Lisse, Hilversum en Naaldwijk), restaurant Moscow at Sea in Leiden, vrouwen- en kindermodemerk Moscow en het nieuwe vrouwenmodemerk Rue Honoré. De webwinkel is gesloten, evenals het restaurant. Door het faillissement verliezen tientallen medewerkers hun baan.

Webgigant Zalando groeit

De Duitse webgigant Zalando heeft naar eigen zeggen een sterk eerste kwartaal achter de rug. Dat meldt het Financieele Dagblad. Zalando zag het online verkeer bijna 30 procent stijgen, het aantal kopende klanten steeg met 14 procent tot ruim 27 miljoen. De winstmarges van de internetwinkel blijven echter flinterdun, stelt de krant.

Over het eerste kwartaal van 2019 ziet de webwinkel veel verbeteringen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Zo steeg de omzet van Zalando met ruim 15 procent tot bijna €1,4 mrd. Vooral buiten Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland wist het bedrijf meer te verkopen. Meer dan de helft van de omzet in het eerste kwartaal komt van buiten de Duits sprekende landen.