TOP

Nieuwe winkel voor pakkenmerk GMraven [interview] *

GMraven, een pakkenmerk dat de samenwerking opzoekt met verschillende kunstenaars, heeft een nieuwe winkel. Een aantal weken terug is het merk verhuisd naar een groter winkelpand in Utrecht.

Textilia sprak met Guus van der Kemp, oprichter en eigenaar van GMraven.

Gefeliciteerd met de nieuwe winkel! Wat is er anders aan deze locatie?

“Allereerst zaten we eerst op souterrain-niveau, nu zitten we in een prachtig pand op straatniveau met een klassieke zwarte gevel. We hebben nu twee verdiepingen; boven verkopen we de confectielijn en beneden hebben we een atelier waar we maatwerk doen.”

En, hoe gaat het tot nu toe?

“Erg goed, we merken dat er veel vraag is vanuit dertigers naar pakken met een persoonlijke draai. Ook zien we een toenemende interesse in maatkleding. Ik denk dat dit komt doordat mannen van deze leeftijd zich willen onderscheiden van de rest. Door te kiezen uit verschillende stoffen en voeringen, ontworpen door kunstenaars als Luuk Bode, Guido de Boer en Wouter Nijland, kunnen ze onderscheidend kleden. Wij bieden dit soort kunstenaars een podium en tegelijkertijd komen onze klanten met kunst in aanraking waar ze anders waarschijnlijk nooit van hadden gehoord. Dit verklaart ook deels onze succes, denk ik.”

Wat voor soort mannen komen bij jullie in de winkel?

“Dat is heel breed, maar wel voornamelijk dertigers. Dat kunnen mannen uit de artistieke wereld zijn, maar we hebben ook veel klanten die werken in het bankwezen. Omdat onze pakken wel strak ogen aan de buitenkant, zijn ze wel degelijk geschikt voor het kantoorleven.”  

GMraven pakken
De pakken van GMraven zijn vooral in trek bij de jongere generatie mannen

Wat maakt GMraven nog meer anders?

“Ik geloof heel erg in een nieuwe vorm van ondernemen. Dat houdt in dat we niet gaan zitten wachten op klanten, maar allerlei activiteiten ondernemen om een klantenkring op te bouwen. Ik noem de mannen die bij me in de winkel komen ook liever geen klanten, maar members. Je wordt echt onderdeel van een community. Ik behandel ze ook meer als een vriend. Zo organiseer ik ook een keer per maand een feest. Dan verkoop ik niet per se pakken – dat hoeft ook niet – maar ben ik wel bezig met het creëren van een buzz rondom GMraven. Daarnaast organiseren we allerlei andere events. Zo staat er voor aanstaande zondag een poëzie middag gepland. Dat lijkt misschien op het eerste gehoor niets te maken te hebben met pakken, maar ik hou er juist van om dit soort verschillende werelden met elkaar te verbinden.”

Hoe ga je de concurrentie aan met grote pakkenmerken?

“Door mijn eigen pad te volgen en juist niet kijken wat grote bedrijven als Suit Supply doen. Tot mijn eigen verbazing werkt dat het beste. Ik wil ook niet per se de hele tijd bezig te zijn met ‘hoe kan ik het meeste geld verdienen?’. Als een potentiële klant in de winkel komt, vertel ik allereerst waar onze stoffen vandaag komen, wat ons concept is enzovoorts. Je merkt dat mannen dat echt waarderen en belangrijk vinden.”

Wat zijn je toekomstplannen?

“We willen misschien een tweede winkel in Rotterdam gaan openen. En afgelopen februari hebben we dankzij een aandelenuitgifte 75.000 euro opgehaald. Daarmee willen we ook onze website gaan vernieuwen en onze online verkoop gaan uitbreiden. De afgelopen jaren heb ik vooral hard gewerkt om GMraven te doen groeien waardoor online een beetje op de achtergrond is geraakt. Maar daar wil ik binnenkort dus verandering in gaan brengen.”