TOP

Hoe gaat het met Indigo People? *

Binnen drie jaar heeft het Nederlandse merk Indigo People internationale aandacht weten te trekken met een opvallende indigo shawlcollectie. Ook in China maakte het label deze week een vliegende start.

Deze week vielen jullie jubelende Instagram-berichtjes over een verrassende verkoopstart in China op. Vertel!

Mede-oprichter Kiat Yen: “China is een van onze nieuwste markten. Sinds afgelopen maandag liggen we er bij een mooie jeansgerelateerde winkel, Revolution Beijing. Na één dag kregen we het bericht dat er vijf shawls zijn verkocht. Op dinsdag waren alle Indigo People-items uitverkocht en gisteren, woensdag, wilden ze al bijbestellen. Afgaande op deze berichten dus een mooi begin.”

Hoe komen jullie in China terecht?

“De eigenaar van Revolution Beijing hebben we in januari ontmoet tijdens de beurs Selvedge Run in Berlijn. Hij kwam elke dag langs om te kijken en na een paar weken kregen we een mail met zijn aanvraag. Het mooie is: hij is ook onze distributeur voor China, Taiwan en Hong Kong. Daarnaast heeft hij gewerkt bij het magazine GQ China, dus er zijn ingangen zowel naar meer retailers als naar de media daar.”

We hebben jullie deze zomer ook op verschillende beurzen gespot. Wat heeft dat opgeleverd?

“We stonden op de Pitti Uomo in Florence, Selvedge Run in Berlijn en Revolver in Kopenhagen. Daardoor hebben we nieuwe klanten uit verschillende hoeken van de wereld erbij gekregen. Bij de Pitti hebben we de interesse gewekt van Amerikaanse en Engelse inkopers. Revolver is niet erg jeansgericht, maar er is daar veel aandacht voor duurzame collecties. En dus voor ons.”

Jullie trekken ook wel de aandacht door indigo verfdemonstraties op de beursvloer te geven.

“Zeker. Iedereen die het ziet, vindt dit prachtig. We vinden het belangrijk om het verhaal achter Indigo People te vertellen en onze werkwijze te laten zien. We gebruiken geen biologisch katoen – een vraag die ons vaak gesteld wordt – maar werken op onze manier duurzaam. We produceren in kleine dorpen in Aziatische landen als Laos, Thailand en Indonesië. Daar willen we de lokale economie steunen en tegelijkertijd mensen helpen hun geweldige ambachtelijke tradities voort te zetten. Zo gebeurt bijvoorbeeld het spinnen van het garen nog handmatig.”

Indigo People geeft ook demonstraties in winkels. Wat brengt dit jullie?

“We merken dat consumenten steeds bewuster worden van de productieprocessen van kleding. Door de negatieve aandacht van de laatste jaren. Wij laten op een aantrekkelijke en educatieve manier zien dat dit ook op een eerlijke manier kan. We verspreiden onder onze klanten ook een video waarin we laten zien hoe we onze producten maken. Dit kunnen ze aan hun personeel en klanten laten zien. Groot voordeel is ook dat klanten meer begrip krijgen voor onze, iets hogere, prijzen.”

IndigoPeople_Handdye_NaturalIndigo

Wat maakt Indigo People nog meer speciaal?

“We combineren traditionele weeftechnieken en het verven met natuurlijk indigo met modern design. We laten ons inspireren door authentieke  invloeden uit Japan en Zuid-Oost Azië, maar maken de vertaalslag naar de trends van nu. Dit zie je vooral terug in de dessins die we gebruiken. En die soms op hun beurt weer een inspiratiebron zijn voor andere merken. Grappig is trouwens dat veel mensen door onze stijl denken dat we Japans zijn.”

Wat heeft je de afgelopen tijd verrast?

“We hadden nooit gedacht de Chinese markt nu al te betreden. We hoopten op Japan, omdat deze markt een voorliefde heeft voor indigo en handwerk. Maar het is er door het eigen aanbod lastig binnenkomen. Het blijft een droom daar ooit te verkopen. Tot die tijd is China een grote stap vooruit. Deze ontwikkeling is spannend en motiverend tegelijk. We zijn trots dat we zonder grote marketingcampagnes in drie jaar zo zijn gegroeid.”

Wat heeft de komende tijd jullie aandacht?

“China is een enorme markt, daarom is de vergroting van onze productiecapaciteit een belangrijk aandachtspunt. We werken met dorpelingen, dus we gaan steeds op zoek naar nieuwe gebieden en mensen die dit handwerk kunnen maken. We willen vasthouden aan ons concept, want daar ligt onze kracht. Verder focussen we ons op onze bestaande markten als Nederland, België, Duitsland en Scandinavië.”  

Indigo_People_Spring2017_handwoven_indigo_bandanas

Indigo_People_Spring2017_handwoven_indigo_scarves