TOP

Nieuwe wet populair in strijd tegen faillissement, AFW live via TikTok en koffieboetiek Hartje Oost sluit

Steeds meer bedrijven zien de wet WHOA als hulpmiddel tegen een faillissement. Verder: de Gelderse moderetailer Satisfashion is failliet, Amsterdam Fashion Week is te volgen via TikTok en personeelsuitdagingen vragen om technologische oplossingen vindt ING. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 28 augustus.

Nieuwe wet populair in strijd tegen faillissement

Een groeiend aantal bedrijven doet een beroep op de wet WHOA om een faillissement te voorkomen. Naar verwachting zal het aantal zaken dit jaar ruimschoots verdubbelen blijkt uit gegevens van de Raad voor de Rechtspraak en van faillissementsadvocaten, schrijft FD. De wet WHOA – Wet Homologatie Onderhands Akkoord – voorkomt dat schuldeisers dwarsliggen bij een betalingsregeling en een faillissement kunnen aanvragen. 

De WHOA stelt levensvatbare bedrijven in staat een schuldenlast te herstructureren voordat het tot een faillissement komt. Ook geeft de wet de nodige flexibiliteit, geeft advocaat Wim Vondenhoff aan. ‘Verschillende categorieën schuldeisers mogen anders behandeld worden.’ Dit stelt ondernemers in staat om bijvoorbeeld financiers minder of later te betalen dan leveranciers. Op deze manier houden bedrijven in deze periode de voorraad op peil. Toch is de WHOA-procedure niet voor alle ondernemers een alternatief. De kosten kunnen al snel oplopen tot 30.000 euro. Vondenhoff: “Bij een schuld van minder dan een ton is deze procedure eigenlijk niet zinvol.” 

In 2022 begonnen 111 bedrijven een WHOA-procedure. Tot nu toe gaat het in 2023 al om 116 ondernemingen. De komende maand wordt een flinke stijging van het aantal WHOA-zaken verwacht. Op 1 oktober loopt de speciale corona-regeling van de Belastingdienst af. Ook loopt morgen, dinsdag 29 augustus, het ultimatum van de fiscus af. Ondernemers met coronaschulden moeten dan zorgen dat ze geen betaalachterstanden hebben of een regeling met de Belastingdienst hebben getroffen. 

ING: personeelsuitdagingen vragen om technologische oplossingen

De aanhoudende uitdagingen rondom personeel in de retail vragen om technologische oplossingen. Dit zegt Dirk Mulder, sector specialist Trade & Retail bij ING Sector Banking. Technologie gecombineerd met een duidelijke wervingsstrategie en investeringen in talentontwikkeling scheppen in deze uitdagende tijden de nodige kansen in een competitieve markt, stelt Mulder. 

“Het aanhoudende personeelstekort in de retail blijft een aanzienlijke hindernis voor veel ondernemers. Winkels zijn bijvoorbeeld korter open of blijven bij gebrek aan personeel zelfs gesloten. Dit tekort heeft impact op de omzet terwijl de sector het momenteel al niet makkelijk heeft door een teruglopende consumentenvraag en oplopende kosten.” Dit heeft volgens Mulder onder meer verminderde klantenservice, voorraadproblemen en verhoogde werkdruk bij andere medewerkers tot gevolg. 

Als oplossingen raadt de sector specialist ondernemers aan om te investeren in efficiënte technologieën als automatisering en Artificial Intelligence (AI). “Medewerkers kunnen zich zo weer helemaal focussen op de service aan de klant. Daarnaast is het voor retailondernemers essentieel om te investeren in het aantrekken en behouden van talent. Bijvoorbeeld door samenwerkingen aan te gaan met onderwijsinstellingen om gerichte opleidingen aan te bieden. Het aanbieden van concurrerende salarissen, flexibele werktijden en doorgroeimogelijkheden kan de interesse van potentiële (jonge) werknemers vergroten.”  

Amsterdam Fashion Week live via TikTok

Amsterdam Fashion Week (AFW) gaat voor het tweede jaar een samenwerking aan met TikTok. De modeweek wordt georganiseerd van woensdag 30 augustus tot en met zaterdag 2 september en wordt hierbij live gevolgd via het social mediakanaal. Creators en modellen als Joann van den Herik, Nelson Gariba en Isha van Dijk nemen volgers via een livestream mee naar shows en geven hierbij een kijkje achter de schermen. 

“Voorheen was AFW alleen weggelegd voor de happy few, maar bij TikTok willen we iedereen hier onderdeel van maken”, laat een woordvoerder van TikTok weten. “Met deze samenwerking willen we de Nederlandse mode-industrie meer exposure bieden en opkomende ontwerpers helpen om hun verhaal naar buiten te brengen. TikTok is een platform waar creativiteit en trends leven, en daar speelt mode een sleutelrol in.” Naast Amsterdam Fashion Week doet het bedrijf ook verslag van de modeweken in New York, Londen, Milaan en Parijs. 

Gelderse modezaak Satisfashion failliet

Vrouwenmodewinkel Satisfashion heeft afgelopen week faillissement aangevraagd, schrijven Faillissementsdossier en De Gelderlander. De retailer heeft vestigingen in Duiven, Beuningen en Arnhem (pop-up shop). De winkels blijven open tijdens het onderzoek van de curator, die aangeeft dat er meerdere oorzaken – waaronder de pandemie – zijn voor het faillissement. Het bedrijf heeft 23 medewerkers in dienst.   

De formule is in 1993 gestart in Duiven. In 1999 volgde een tweede locatie in Beuningen en sinds het najaar van 2021 heeft de winkel een pop-up vestiging in het Arnhemse winkelcentrum Kronenburg.  

Koffieboetiek Hartje Oost sluit

De Amsterdamse koffieboetiek Hartje Oost sluit naar verwachting eind september de deuren. Dit vertelt eigenaar Esther van der Vaart in het Parool. Door een te grote coronaschuldenlast verkoopt Van der Vaart de mode- en lifestylewinkel annex koffiezaak die ze bijna tien jaar geleden startte. De terugbetaling van de NOW-steun van de overheid, een huurachterstand, een huurverhoging en stijging van het minimumloon doen de ondernemer de das om. “Het houdt een keer op. Het gaat nu weer hartstikke goed, maar ook weer niet zo goed dat je de in twee jaar corona opgelopen schuld de komende jaren kunt terugverdienen.” Van der Vaart geeft aan dat er animo is om de zaak over te nemen. 

Van der Vaart was een van de pioniers in de Javastraat in Amsterdam. De straat werd jaren geleden ‘de witwasstraat van Amsterdam-Oost’ genoemd. Er zaten illegale gokhuizen, belwinkels en andere obscure zaken. Van der Vaart: “We werden gehypet. In elke gids met hippe koffietentjes stonden wij wel in de top 5 te shinen.” Een van de hoogtepunten was het moment dat acteur Samuel L. Jackson er een broodje carpaccio kwam eten.