TOP

Nieuw steunpakket ondernemers, coronapas voor winkels ‘onwerkbaar’ en Zeeman lanceert streetwearcollectie

Ondernemers kunnen in het vierde kwartaal van dit jaar opnieuw aanspraak maken op TVL-subsidie. Verder: brancheorganisaties waarschuwen dat een coronapas voor winkels onwerkbaar en niet te handhaven is, Zeeman lanceert een streetwearcollectie en de aangescherpte maatregelen vormen vooralsnog geen gevaar voor Modefabriek. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 16 november.

Foto: Zeeman

1,3 miljard euro coronasteun voor ondernemers

Het demissionaire kabinet komt met een nieuw financieel steunpakket van 1,3 miljard euro. Het grootste deel (1,2 miljard, red.) gaat naar de bekende TVL-regeling, die opnieuw van kracht wordt en de huidige VNL-regeling vervangt (Vaste Lasten Nachtsluiting, voor horeca die voor de nieuwe maatregelen ook nog niet op volle kracht konden draaien). Bedrijven die in het vierde kwartaal van dit jaar minimaal 30 procent omzetverlies verwachten ten opzichte van het vierde kwartaal van 2019 of het eerste kwartaal van 2020, kunnen hier aanspraak op maken. Dit geldt ook voor ondernemers die nog niet eerder van de subsidie gebruik maakten. De NOW-regeling voor doorbetaling van loonkosten komt niet terug. Wel komt er aanvullende steun voor evenementen die door het aangekondigde verbod niet kunnen doorgaan en extra hulp voor de landbouw-, sport- en cultuursector.

Skeer by Zeeman: textielsuper lanceert streetwearcollectie

Zeeman wordt meer en meer het bedrijf van de slimme marketingacties en dat is bij de nieuwste campagne niet anders. De textielsuper lanceert namelijk een eigen streetwearcollectie, Skeer, met klassiekers van de straat als het trainingspak, de hoodie en zelfs een riem die doet denken aan de industrial belt van Off-White. De naam is briljant natuurlijk: Skeer is straattaal voor ‘blut’ of ‘goedkoop’, maar het dragen van Skeer betekent volgens Zeeman allerminst dat je geen geld hebt of armoedig bent. Integendeel, stelt de keten in een persbericht. “Het betekent dat je geen dure merkkleding nodig hebt om je status aan te ontlenen en dat je het zelfvertrouwen hebt om dat te laten zien.” Hiphopartiest Hef is het gezicht van de campagne en brengt ter gelegenheid het gelijknamige nummer S.K.E.E.R. uit. Daarin rapt hij: “Kleren maken de man niet, deze man die maakt de kleren. Er uitzien als een doezoe voor een barkie moet je leren.” De Skeer-collectie is vanaf vrijdag 19 november 15.00 uur verkrijgbaar op zeeman.com.

Coronapas onwerkbaar voor winkeliers: ‘Niet genoeg capaciteit’

Een coronatoegangsbewijs voor winkels is onwerkbaar en niet te handhaven. Dat stellen Inretail, de Raad Nederlandse Detailhandel en de Nationale Winkelraad in een brief aan de Tweede Kamer. Het demissionaire kabinet maakte afgelopen vrijdag bekend de coronapas ook bij niet-essentiële winkels te willen instellen. Zover is het nog niet; daarvoor moet eerst een wetswijziging worden doorgevoerd. Met 56.000 niet-essentiële winkels in Nederland zijn er volgens de brancheorganisaties tienduizenden medewerkers nodig om de 300 tot 500 miljoen coronachecks per maand uit te voeren. “Die hebben we niet.” Daarnaast zijn de retailvertegenwoordigers bang voor felle discussies aan de deur. Ze wijzen in hun brief ook op een alternatief plan vanuit de sector, dat gericht is op afstand houden. Naast de mondkapjesplicht zijn daarin actiepunten als een maximumaantal klanten, looproutes en spatschermen bij de kassa’s opgenomen – maatregelen waar de retail inmiddels ruime ervaring mee heeft. “Een veel beter plan dat op draagvlak kan rekenen en wél proportioneel, uitvoerbaar en handhaafbaar is.”

Nieuwe coronaregels vooralsnog geen gevaar voor Modefabriek

De aangescherpte coronabeperkingen vormen vooralsnog geen gevaar voor Modefabriek. Beurzen gelden als doorstroomevenementen en zodoende kunnen de geplande evenementen in Rai Amsterdam de komende drie weken ‘gewoon’ plaatsvinden, zij het met aangepaste openingstijden. Ook Modefabriek kan met de huidige regels onveranderd doorgaan op 23 en 24 januari 2022, laat de organisatie weten. Voor de toegang volgt Modefabriek de richtlijnen van het RIVM, wat op dit moment betekent dat bezoekers in het bezit moeten zijn van een vaccinatie- of herstelbewijs of een negatieve testuitslag die niet ouder is dan 24 uur. Daarnaast worden aanvullende veiligheidsmaatregelen getroffen. Zo worden de gangpaden verbreed en de hallen geventileerd.

Matthieu Blazy benoemd tot nieuwe creatief directeur Bottega Veneta

Matthieu Blazy is de nieuwe creatief directeur van Bottega Veneta. Dat maakt luxeconcern Kering, waar het modehuis onderdeel van is, bekend in een persbericht. De Frans-Belgische Blazy werd geboren in Parijs en studeerde aan La Cambre in Brussel. Hij startte zijn carrière in de mode bij Raf Simons en werkte vervolgens bij Maison Martin Margiela en Celine, voor hij in 2016 weer naar zijn eerste werkgever terugkeerde. Vanaf 2020 werkte hij als ontwerpdirecteur voor Bottega Veneta nauw samen met zijn voorganger Daniel Lee, die vorige week onverwacht vertrok. Blazy zal zijn eerste collectie voor het modehuis in februari 2022 presenteren.