TOP

Nieuw merk: My Dutch Family [interview] *

Het nieuwe vrouwenmodemerk My Dutch Family is dit jaar begonnen met een dertigtal verkooppunten in Nederland, maar hoopt de ‘familie’ rond het merk snel uit te breiden, ook buiten Nederland.

Hoe is My Dutch Family ontstaan?

Petra van den Hoogen, medeoprichter van My Dutch Family: “Het merk is opgericht door een groepje familie en vrienden met roots in mode, media en film. Ik heb onder andere 20 jaar bij de Bijenkorf gewerkt als product developer en ik maak de collectie samen met ontwerpster Leonoor Ottink. Mijn broer Lex Brand is cameraman, mijn schoonzus Kim Koppenol is manager communicatie en merkstrategie bij RTL Nederland en goede vriend Johan Kramer is regisseur, fotograaf en oprichter van reclamebureau KesselsKramer. Ieder draagt vanuit zijn eigen expertise bij aan het merk.” 

My Dutch Family ss16 (7)My Dutch Family ss16 (8)My Dutch Family ss16 (9)

Waar staat het merk voor op modegebied?

“Comfort is belangrijk, het is allemaal heel draagbaar en overal zit elastan in. We staan voor kwaliteit, goede pasvormen en oog voor detail, maar wel voor een betaalbare prijs. Van een T-shirt voor €49,- en een sweater voor €89,- tot een colbert van €199,- en een uitgewerkte mooie jurk van €179,-. Maar dan heb je het wel over luxe materialen, zoals wolmixen en zijde met elastan. De collectie wordt gemaakt in Europese fabrieken, die niet produceren voor massamerken maar voor kleinere merken uit het hogere segment.”

En de styling?

“We brengen een totaalcollectie, maar het zwaartepunt ligt bij tops en jurken. De collectie is verdeeld in de segmenten cool chic, elegant chic en sporty chic voor de verschillende draagmomenten die je als vrouw kent. Je bent niet elke dag hetzelfde, daar gaat My Dutch Family over. De ene keer wil je je hakken aan met een mooi jurkje en de andere keer je gympen en een sweater. Maar mixen kan ook: een sweater met een kokerrok of een mooie top met een sweatpants.” 

Hoe is de eerste collectie voor zomer 2015 ontvangen?

“Die is goed doorverkocht. Winkeliers zijn heel tevreden over de kwaliteit en de pasvorm, zeker in verhouding tot de prijs. Er is een steeds grotere groep vrouwen die er modieus uit wil zien, maar die pasvorm en kwaliteit daarbij heel belangrijk vindt. De wintercollectie voor 2015 is net uitgeleverd, dat is altijd weer spannend. En onze agenten zijn nu de zomercollectie voor 2016 aan het verkopen. Voor het noorden en midden van Nederland werken we met Esther Budding en voor het zuiden met Jeannette Kieboom. Iedereen die aanhaakt wordt onderdeel van de familie en vormt inspiratie voor ons merk. Voor de artikelnamen gebruiken we de voornamen van onze relaties, van fabrikanten tot winkeliers en perscontacten. Die persoonlijke aanpak past bij ons, zo is het merk ook ontstaan.”

My Dutch Family ss16 (1)My Dutch Family ss16 (3)My Dutch Family ss16 (2)

Hoeveel verkooppunten zijn er?

“De zomercollectie lag in ongeveer 35 winkels. We willen zeker groeien. We zouden heel graag verder Europa in willen en zijn daar nu de back office voor aan het inrichten, zodat het voorraadsysteem volledig geautomatiseerd is. We zijn sinds kort begonnen met een agent in Spanje. We werken veel samen met partners, wij als oprichters moeten ervoor zorgen dat we de focus houden op het creatieve proces. Het gevaar van een startend bedrijf is dat je verzand in alles er omheen en de collectie als laatste komt. Terwijl daar de kracht ligt.”

Hoe maak je de consument bekend met het merk?

“Het is een ontzettend grote uitdaging: met beperkte middelen naamsbekendheid genereren. Dat betekent dat je heel erg creatief moet zijn in het bedenken van dingen. We kleden Amara Onwuka, weervrouw bij RTL4. Om ons bekend te maken bij de pers hebben we van de eerste collectie polaroids gemaakt en die in een gouden envelop afgeleverd bij de bladen met een appeltaart en de tekst: het was heel leuk op de reünie, hierbij de foto’s. Dankzij onze verschillende expertises hebben we heel mooi materiaal, zowel in tekst en beeld als in film. En natuurlijk is social media heel belangrijk om dat te delen met de consument.” 

In onderstaande video zie je de crew die de campagne van My Dutch Family voor zomer 2016 heeft gemaakt.