TOP

500.000 fans strikken? Het lukte Balr.! [interview] *

Binnen twee jaar is het Nederlandse sportfashionmerk Balr. uitgegroeid tot een ambitieus modebedrijf met ruim 500.000 Instagram-volgers. Mede-oprichter en voetballer Demy de Zeeuw over de kracht van herhaling, free publicity en een nieuwe vrouwenlijn.

Toen we je eind vorig jaar spraken had Balr. nog 157.000 volgers op Instagram. Nu zijn dat er bijna 550.000. Hoe verklaar je deze explosieve groei?

Balr. krijgt steeds meer naamsbekendheid. Net als ons zusterbedrijf, voetbalplatform 433, dat op dit moment ruim 5 miljoen volgers heeft. Deze Instagram-accounts versterken elkaar, omdat ze aan elkaar zijn gekoppeld. De kracht van herhaling blijkt veel waard. Mijn compagnons Eljero Elia en Gregory van der Wiel (collegavoetballers, red.) en ik besteden regelmatig via onze privé-accounts aandacht aan Balr. Geen advertenties, maar mooie foto’s die aansluiten bij de lifestyle van profvoetballers. Ik fotografeer zelf nog niet zo heel lang, maar ik heb er echt plezier in om onze producten op een bijzondere manier vast te leggen.”

Groeit de omzet net zo hard als het aantal social media-volgers?

“Dat gaat wel gelijk op inderdaad. Ik zeg liever niet hoeveel de omzet op dit moment is, maar we versturen gemiddeld 100 tot 125 pakketjes per dag. Dus reken maar uit.” 

Jullie profiteren vast van jullie brede voetbalnetwerk? De duurste speler van dit moment, Angel Di Maria, draagt Balr.

“Dat is een mooi verhaal, ja. De foto’s van Di Maria die deze zomer met een Balr.-shirt op weg was naar zijn nieuwe club, Paris Saint-Germain, gingen viral. En dat merkten we in de dagen erna gelijk op onze website, die erg goed werd bezocht. Iedereen wilde blijkbaar weten wat Balr. voor merk is.”

Op welke bekende Balr.-drager hoop je nog meer?

“David Beckham! Hij is dé mr. Lifestyle van het voetbal (lacht).”

Balr 2

Is het waar dat jullie nog geen euro aan marketing hebben uitgegeven?

“Dat klopt. We richten ons vooral op social media en sturen af en toe producten op naar influencers. Instagram blijkt voor ons het meest sterke medium, omdat het veel interactie met volgers mogelijk maakt.

Balr. is sterk gefocust op online. Hoe denk je over offline retailen?

“Uiteindelijk willen we in Amsterdam een winkel openen. We hebben al een aantal panden bekeken, maar het vinden van een goede locatie is nog niet zo gemakkelijk. De prijzen zijn vrij hoog en we zoeken de juiste ruimte waarin de merkbeleving van Balr. helemaal tot zijn recht komt. En dat kost tijd. Daarbij is het op dit moment onzeker waar ik mijn voetbalcarrière vervolg. Ik blijf graag zelf nauw betrokken bij alle stappen die we nemen en dat is lastiger vanaf een lange afstand.”

Waar investeert Balr. verder in?

“In het perfectioneren en uitbreiden van de collectie. Deze week lanceren we bijvoorbeeld de nieuwe Q-lijn, wat staat voor quality, met stijlvolle, cleane trainingspakken. We blijven nieuwe items aanvullen: sneakers, shirts, sweaters. En we zijn bezig met een vrouwenlijn, in samenwerking met een bekend persoon, waarvan ik de naam nu nog niet kan noemen.”

“Ook het aannemen van nieuw personeel – door de snelle groei hard nodig – vinden we belangrijk. En we richten ons op verbetering van de back office. We hebben laatst een deal gesloten met UPS om sneller te kunnen leveren. Dit levert veel meer sales op.”

Waar kijk je de komende tijd naar uit?

“Nu de achterkant van het bedrijf staat, is het tijd voor de voorkant. De website wordt vernieuwd, het wordt een soort Mr. Porter, compleet met een blog en een videoserie. Daarnaast starten we met Snapchat. We gebruiken al langer de hashtag #lifeofabalr en met die slogan willen we meer toffe dingen doen. We brengen de lifestyle van een voetballer tot leven. Doordat we bij een Champions League-wedstrijd zijn, in een Bentley-fabriek of dat we met een voetballer gaan lunchen. Oftewel mooie en unieke content.”

Denken jullie ook aan een kinderlijn?

“Die vraag krijgen we regelmatig. Het is best verleidelijk om hiermee aan de slag te gaan, maar misschien in de toekomst. Onze prioriteit ligt eerst bij het finetunen van de collectie voor volwassenen. Dus we wachten nog even met een Balr. kidslijn.”    

Balr gouden phone

Om te vieren dat Balr. de 500.000 volgers heeft aangetikt op Instagram, geeft het merk in oktober een custom Balr. iPhone 6 weg met een Balr. cover met gouden details.