TOP

Nieuw merk: Hiltje Huisink*

Hiltje Huisink heeft meer dan 20 jaar ervaring in de modebranche als patronenmaker voor en technisch adviseur van modemerken. Ze besloot met al die kennis een eigen merk op te zetten voor de 35-plus vrouw.

Wat wil je met je eigen merk Hiltje Huisink neerzetten?

Hiltje Huisink: “Ik wil me onderscheiden met mijn kennis van en ervaring met patronen en pasvormen. Ik kan patronen maken zonder de standaardnaden. Mijn kokerrok heeft bijvoorbeeld geen zij-naden. Daarnaast werkt ik met een fijn gebreide jersey-kwaliteit met elastan uit Italië, wat heel comfortabel zit. Ik richt me vooral op 35-plussers. Die doelgroep vraagt om een andere pasvorm en daar speel ik op in. Mensen met een grote maat kunnen mijn kleding ook aan. Ik ga tot maat XXL, wat bij mij gelijk staat aan maat 46. Ik kan de kleding desgewenst ook voor mensen op maat maken als ze een afwijkende maat hebben.”

hiltjehuisinkzitslidershop 

Hoe ziet de collectie er uit?

“Mijn focus ligt op mooie duurzame basisstukken die je elk jaar opnieuw aan kunt. En dan bedoel ik niet de basistops, maar goede stukken die je als basis kunt dragen en overal mee kunt combineren. De collectie bestaat momenteel uit twee jurkjes, een kokerrok, een broekrok, een lange rok, een broekpak en een top. Ik heb nog twee broeken in ontwikkeling en voor de zomer komt er een mouwloze top bij. Ik werk niet met felle kleuren, maar met de basiskleuren donkerblauw, zwart, kleigroen en kobaltblauw. De prijzen liggen in het hogere segment. Van een top voor €89,- tot een broekpak van €199,-.”

Slaat het concept aan?

“Afgelopen zomer ben ik heel kleinschalig begonnen met de verkoop in mijn eigen omgeving. Ik woon op het platteland en heb een pop-up store op in een container ons erf die elke vrijdagmiddag open is. Dat sloeg zo aan dat ik binnen no time door mijn spullen heen was. Ik moest wachten met de opening van mijn webshop tot ik weer nieuwe voorraad had. De klanten weten de shop te vinden dankzij een artikel in het Noordhollands Dagblad en advertenties in een lokale krant. Maar ook door mond-tot-mondreclame.”

sophiamw basis jurkjev 

En buiten de gemeentegrenzen?

“Doordat we met de pop-up store op ‘sunday markets’ staan, krijgen we ook meer naamsbekendheid. Binnenkort staan we bijvoorbeeld op markten in Amsterdam-Zuid en Den Haag. Dan kunnen mensen het voelen, zien en kopen. Die klanten willen vervolgens vaak herhalingsaankopen doen. En dan is de webshop weer heel interessant, die sinds 1 november open is. Inmiddels hebben we een klantenbestand en een nieuwsbrief, waardoor het zich steeds meer uitbreidt.”

De volgende stap is wholesale?

Hiltje Huisink wordt op dit moment verkocht in een winkel in Edam en ik ben met een aantal andere winkels in gesprek. Ik werk niet met voororder-collecties. We hebben een basiscollectie waar soms items bijkomen en uitgaan. Winkels kopen in uit mijn voorraad en als ik bestelde artikelen moet laten produceren is de levertijd heel kort vanwege de productie in Polen en Nederland. Maar ik wil klein beginnen met het aantal verkooppunten, alles stap voor stap.”

hiltjehuisinksliderheader