TOP

Onderzoek: één op tien is de dupe van malafide kledingwebshops *

Online koopjesjagers komen in één op de tien gevallen in aanraking met malafide websites die namaakgoederen verkopen. Het gaat hierbij vaak om kleding en luxe goederen. Ook populair bij cybercriminelen: websites van een bepaald merk of winkel namaken.

Voor het onderzoek van MarkMonitor, brand protection voor bedrijven, zijn de gegevens van meer dan 285.000 online consumenten in de Verenigde Staten en Europa geanalyseerd. Bijna negen miljoen winkelsessies, waarbij werd gezocht naar kleding én schoenen, zijn gevolgd.

Eén conclusie zal niet verbazen: het aantal koopjesjagers is gegroeid. Een andere conclusie is dat één op de tien koopjesjagers geconfronteerd wordt met malafide websites die namaakgoederen verkopen. “Slimme consumenten zijn continu op zoek naar online aanbiedingen en worden hierbij het slachtoffer van oplichters die zich voordoen als legitieme aanbieders van bepaalde goederen. Dit verandert de rol van merkbescherming,” aldus Fredrick Felman, chief marketing officer bij MarkMonitor. “De resultaten uit het Shopping Report benadrukken het belang van een proactieve strategie waarmee bedrijven hun merk kunnen beschermen en hiermee voorkomen dat het klantvertrouwen wordt aangetast door illegale praktijken op het internet.”

Merkmisbruikers

Overigens zijn het niet alleen ‘nieuwe’ onlineshoppers die niet door hebben dat ze met oplichters te maken hebben. “In de digitale wereld van tegenwoordig kunnen malafide websites zelfs de meest ervaren online shoppers voor de gek houden,” zegt Felman. “Merken die stappen ondernemen om te voorkomen dat merkmisbruikers tussen hen en de consument komen te staan, realiseren een positieve return on investment in alle kanalen.”

Het tv-programma Tros Opgelicht houdt op opgelicht.nl al langer een lijst bij van onder andere nep webshops. Met name de Mediamarkt blijkt geliefd doelwit van cybercriminelen. Maar er wordt ook melding gemaakt van het logo van thuiswinkel, hét keurmerk van webwinkels.

Identiteit stelen 

Volgens het Landelijk Meldpunt Internetoplichting worden malafide webwinkeliers steeds professioneler. Ze vervalsen Kamer van Koophandel-nummers, stelen de identiteit van andere webshops en gebruiken een ‘nepcertificaat’ van een belangenvereniging.

Met de feestdagen voor de deur moeten consumenten extra alert zijn, maar ook ondernemers wiens merk of naam misbruikt kan worden. Dit jaar zijn er in Nederland al 160 webwinkels gesloten. Duizenden consumenten zijn de dupe geworden, meldde Textilia eerder dit jaar al

Minister Opstelten van Justitie wil dat fraude via internet “daadkrachtig wordt bestreden”. Een recente samenwerking tussen politie, het Openbaar Ministerie en de Nederlandse banken moet hier bij helpen. Consumentenprogramma’s besteden ook steeds meer aandacht aan het onderwerp: