TOP

Nieuw label KHRKTR: ‘Wij bieden een alternatief voor het pak’

Het nieuwe mannenmodelabel KHRKTR is voor Melvin Spaargaren en Stefan Compeer een jongensdroom die werkelijkheid wordt. Met hun jarenlange ervaring in de mode ontwikkelen de twee perfecte ‘casual tailored’ looks voor mannen met karakter. "We willen ons eerst focussen op samenwerken met de retailer."

KHRKTR wordt pas in juli tijdens de Modefabriek voor de industrie gelanceerd, maar Textilia sprak alvast met de twee mannen achter het merk, Melvin Spaargaren en Stefan Compeer, over hun plannen.

Waarom wilden jullie graag een nieuw mannenmodelabel beginnen?

Melvin Spaargaren: “Allereerst vanuit een eigen frustratie. Stefan en ik droegen allebei in onze vorige banen geen pak, maar we wilden er wel stijlvol en representatief bij lopen. Om er zonder een pak goed uit te zien moet je langs 5-6 winkels om al die verschillende kledingstukken bij elkaar te verzamelen. En juist daar heb je geen tijd voor als je fulltime werkt. Daarom dachten we ‘waarom beginnen we niet een merk waarmee je als man in één kleer klaar kan zijn?’. Na marktonderzoek onder de Nederlandse man bleek dat eigenlijk nog heel weinig mannen echt in pak naar werk gaan. We hebben met dat idee in ons achterhoofd een breedschalige collectie ontwikkeld – van chino’s, soft structured-jasjes en shirts – die allemaal met elkaar gemixt en gematcht kunnen worden. De man heeft elke dag van de week een andere behoefte qua outfit: de ene dag heeft hij alleen maar meetings en de andere dag is hij op reis. Daarom hebben we een collectie samengesteld die voor elke dag van de week in alle behoeftes van de man kan voorzien. Van breakfast to bar, noemen wij het.”

KHRKTR

Wat maakt jullie anders dan andere merken – behalve dit ‘one-stop-shop-concept’?

“Er zijn weinig mannenmodemerken in het midden-hoogsegment die zich richten op ‘casual tailoring’, zoals wij dat noemen; netjes en stijlvol gekleed gaan, maar niet in pak. We zijn veel bezig de ‘engineering’ van een kledingstuk, bepaalde details die een jasje bijvoorbeeld net wat comfortabeler maken. Daarnaast werken we met Italiaanse stoffen, die van een hoge kwaliteit zijn. We hebben voor elke productgroep weer een andere fabrikant gevonden die goed is in zijn specialisatie, waardoor de make erg goed is. Zo gaan we met onze broeken moeten concurreren met productspecialisten, dus moet de pasvorm en de stof gewoon erg goed zijn. Daarnaast hebben we bewust gekozen voor prijzen die niet al te hoog liggen: €79-89,- voor shirts, €89-99,- voor truien, €99-129,- voor broeken en €249-€299,- voor jasjes.”

Waar staat KHRKTR voor?

“Het staat voor karakter. Het gaat erom dat je jouw persoonlijke smaak en karakter kunt uitstralen in een outfit en dat is lastig in een pak. Tegelijkertijd wil je wel verzorgd gekleed gaan, je zelfverzekerd voelen en respectvol overkomen in je werkomgeving. Ons logo is een soort vingerafdruk die doet denken aan de doorsnede van een boom. Zoals de boom elk jaar een ring erbij krijgt, krijgt de man door de jaren heen ook steeds meer karakter.”

Hoe zou je jullie DNA omschrijven?

“Kernwoorden voor ons merk zijn: authenticiteit, eerlijkheid, transparantie en kwaliteit. met transparantie bedoelen we dat in het gehele proces – wij beheersen de gehele value chain – de consument willen laten meekijken. Zo komen er filmpjes hoe we laten fabriceren, zodat er veel meer betrokkenheid ontstaat onder die consument.”

KHRKTR logo

Wat is jullie strategie?

“Wij kiezen voor een tweeledige aanpak. Aan de ene kant gaan we beginnen met een online shop, die vanaf januari 2018 – gelijktijdig met de lancering voor de consument – actief zal zijn. Daarnaast willen we ons richten op wholesale en ons concept aanbieden bij retailers. Op de Modefabriek in juli 2017 presenteren onze eerste collectie. We zijn al in gesprek met een aantal grotere winkels en die reageerden gelukkig heel enthousiast. Verder zetten we in op een omnichannel-aanpak, zodat winkeliers altijd via onze website een artikel dat niet voorradig is, kunnen bijbestellen. Dat item wordt dan de volgende dag bij de retailer of bij de consument thuis afgeleverd. Omdat retailers soms neigen naar selectief shoppen, willen we in het begin wel een geheel concept gaan verkopen in plaats van een bepaalde productgroep.”

Wat zijn toekomstplannen en ambities?

“We willen ons eerst, om bekendheid te genereren, richten op de wholesale-tak. Uiteraard moeten we er eerst voor zorgen dat ons merk als een huis staat in Nederland en Belgie; we zouden graag bij de grotere weidewinkels als Van Tilburg, Only for Men en etcetera liggen. Maar we zijn tegelijkertijd ambitieus; we hopen binnen vijf jaar ook winkels in Duitsland en Scandinavië te openen.”