TOP

Trench: ‘Retail is voor agentuur én winkelier topsport’

In deze serie interviews spreken we met agenten in de mannenmode. In het vijfde deel van deze reeks praten we met Norman van Vliet van Trench, een agentuur dat merken als Stones, Paul&Shark en Bugatti onder zijn pakket heeft. "Wij hebben een helder afprijsbeleid."
Foto boven: Fradi 

 
Mannenmode zit wereldwijd in de lift, merken jullie daar ook iets van?
 
“We zijn nu als Trench al 11 jaar actief als mannenmodeagentuur en maken elk jaar wel een stijging mee. Maar je merkt inderdaad dat de stemming in de markt iets beter is dan een aantal jaar geleden. Het is nog steeds geen makkelijke tijd, maar de winkeliers die een duidelijke focus hebben, zijn wel tevreden. Ze zijn stabiel en sommige plussen zelfs, dus dat is mooi.” 
 
Wat is jullie visie op het merkenpakket?
 
“We hebben een pakket van merken die liggen in het midden-hoogsegment zoals Stones, Bugatti en Desoto en merken die wat hoger liggen zoals Paul & Shark en Fradi. Doordat we merken van verschillende niveau’s hebben, kunnen wij een vrij brede klantengroep bedienen. Voor ons is het belangrijk dat wij met stabiele merken werken. Vandaar dat we het ook lastig vonden om te zien dat Stones, een van de merken die wij vertegenwoordigen, onlangs failliet ging. Gelukkig zijn ze bezig met een doorstart, alleen gaat dat niet heel soepel waardoor veel klanten last hebben gehad van leveringen die niet zijn binnengekomen. Om die reden ga ik binnenkort een nieuw merk aanbieden, dat een perfect alternatief kan zijn voor Stones. Dan kunnen klanten kiezen of ze willen doorgaan met Stones of toch voor dat nieuwe merk gaan.”
 
Wat is het imago van jullie agentuur?
 
“Dat wij een betrouwbaar agenturenfirma zijn. Als er een probleem is, proberen we binnen 24 uur antwoord te geven. We hebben onze klanten zeer hoog staan. Volgens mij zien zij dat ook wel zo. Alle mensen die hier werken, doen hun werk echt met plezier. Het leukste vinden we om in contact te staan met onze klanten. Tegenwoordig gaat veel via internet, maar als ik dan zie dat onze klanten ons liever even bellen in plaats van emailen, dan vind ik dat een pluspunt.”
 
Hoe is jullie werkwijze?
 
Dat is per leverancier verschillend. Over het algemeen komen winkeliers twee keer per jaar op inkoop. Bij merken als Desoto, Fradi, Stones en Bugatti kunnen klanten veel op voorraad bestellen; Desoto heeft zelfs tien leveringen per jaar. Ook gaat veel via EDI. We kijken elke week naar alle cijfers en houden alle slowmovers en fastmovers bij, van de klanten die de cijfers willen delen.Op die manier kunnen we met artikelen schuiven: zo kan het zijn dat we producten ruilen die in het noorden van het land niet goed verkopen met een winkelier in het zuiden. Dat wordt wel gewaardeerd door onze klanten. Het brengt een hoop werk met zich mee, maar is wel essentieel in deze tijd. Retail is momenteel – zowel voor de agenturen als voor de winkeliers – topsport.” 
 
Hoe kijken jullie aan tegen de uitverkoop?
 
“Wij hebben een helder afprijsbeleid en we maken duidelijke afspraken met onze klanten daarover. We zijn eerst eigenlijk begonnen met Paul & Shark; je moet voor dat merk sowieso tekenen omdat zij niet willen dat ze online worden verkocht. Toen hebben het volgende beleid op Paul & Shark toegepast: een bepaalde periode starten met de opruiming, niet eerder en met afgesproken percentages. NOS-producten prijzen we helemaal niet af. Uiteindelijk willen we dit beleid doorvoeren op alle merken en over het algemeen wordt daar heel positief op gereageerd. We willen het merk in bescherming nemen, maar ook de winkelier. Uiteraard snap ik dat je van je product af moet, maar wees dan selectief in de soort producten die je afprijst. Straks begint in juni/juli de uitverkoop terwijl dan juist de zomer pas echt begint. Dat is toch scheef? Gelukkig schuiven veel onze klanten steeds verder het seizoen in met de opruiming.”
 
Wat zijn jullie ambities?
 
“Onze ambitie is om een breed agenturenpakket te hebben met merken waarmee winkeliers in het midden- tot hoge segment geld kunnen verdienen. Uiteraard willen we groeien, maar het is natuurlijk geen groeimarkt. Er komen niet veel winkeliers meer bij, dus we moeten zorgen dat we met de klanten waar we mee samenwerken meer doen.  Uiteindelijk gaat de winkelier keuzes maken en dan zouden wij graag zien dat ze voor onze merken blijven kiezen.”
 


  • Agentuur: Trench
  • Merken: Bugatti, Desoto, Fradi, Paul & Shark, Stones en het nieuwe label (naam wordt later bekendgemaakt)
  • Levertermijnen: NOS: 24 uur, voororder: 6-8 leveringen per jaar.