TOP

Deaup in Deventer: “Mensen komen overal vandaan om iets van Supreme te kopen”

De dit voorjaar geopende sneakerzaak Deaup in Deventer is typisch een winkel van deze tijd. Eigenaar Michael Hubner biedt namelijk niet alleen commerciële collecties aan, maar verkoopt ook gelimiteerde items van populaire labels als Supreme en Yeezy door. “Dit zijn publiekstrekkers.”

Doorverkopen

Michael Hubner: “Elke donderdag gaat de wekker om 12.00 uur bij Deaup. Ik ga dan – klanten of niet – achter de computer zitten. Sorry, ik moet even inkopen doen, zeg ik dan. Vinden ze niet erg, want er worden op dat moment nieuwe producten gelanceerd op de Supreme-website. En dat vinden mijn klanten alleen maar tof. Sommige items zijn binnen een paar seconden uitverkocht. Dat maakt ze zo bijzonder en gewild. Ik koop deze producten in en verkoop ze vervolgens met een bescheiden marge weer door aan mijn klanten.”

Supreme en Yeezy

“Mensen komen overal vandaan om iets van Supreme te kopen. Een jongen kwam speciaal uit Oss voor een Supreme-telefoonoplader. Bizar eigenlijk. Verder ben ik een groot Yeezy-fan. Kanye West (Amerikaans artiest en ontwerper, red.) is geniaal. Elk seizoen weet hij een ongekende hype te creëren. Ook bij Deaup. Ook al tel je voor een beetje Yeezy-schoen zo 500 euro neer. Dit zijn publiekstrekkers.”

Deaup 4

Exclusiviteit

“De aandacht voor sneakers is de afgelopen jaren geëxplodeerd. Zeker als het om bijzondere modellen gaat. Mensen zoeken steeds meer naar exclusiviteit en een bepaalde status. Mensen vinden het gaaf om te horen dat niet iedereen met die schoenen of accessoires loopt. Toch kies ik voor een mix van exclusieve en meer commerciële artikelen. Als ik in de winkel alleen maar doorverkoop-items zou leggen, is de omzetsnelheid te laag. Ik sta voor 200 procent achter alles wat ik inkoop. De gelimiteerde producten maken Deaup speciaal, maar ik ben net zo blij met de heritage lijn van Saucony, ons bestverkochte merk tot nu toe. Of met Arkk Copenhagen, een label dat vooruitstrevend is qua materialen en kleuren. De schoenen van Vans zijn verre van exclusief, maar dat geeft niet. Ze blijven gewoon sterk en ik verkoop ze aan de lopende band.”

Tumblr

“In 2012 lag ik met afgescheurde kruisbanden lange tijd op bed. Tijdens die revalidatieperiode ben ik mijn Tumblr-account Deaup begonnen. Ik verzamelde foto’s van sneakers die ik mooi vond. Samen met een vriend kocht ik een collectie op van een sneakerverzamelaar, die ik weer doorverkocht via Tumblr en internationale sneakerbeurzen. Waar ik nu in Deventer met name schoenen van 130, 140 euro verkoop, verzond ik toen gerust modellen van een paar duizend euro naar de gekste plekken op de wereld. Van Hawaï en Zuid-Korea tot Nieuw-Guinea. Van het eigen vermogen dat ik in die jaren heb opgebouwd, heb ik Deaup kunnen beginnen.”

Deaup 1

Hongerig

“Met Deaup start ik weer vrijwel opnieuw. Hoewel het me verbaast dat sommige klanten mij al langere tijd volgen. Vooral social media speelt een grote rol bij het opbouwen van een fanbase. Op dit moment zit ik op zo’n 20.000 likes op Facebook. Wat betreft mijn assortiment ben ik hongerig naar meer. Maar dit vraagt geduld. Elke week bel en mail ik merken die ik graag wil verkopen. Ik maak ze helemaal gek en vraag of ze langs willen komen. Uiteindelijk streef ik ernaar dat ik de Yeezy’s rechtstreeks bij Adidas kan inkopen.”

Deventer

“Ik ben een geboren en getogen Deventenaar. Dit is mijn stad. Waarom ik voor Deventer als locatie heb gekozen? Er was hier nog geen sneakerwinkel.  Deaup is sinds afgelopen 1 april open en de zaken gaan boven verwachting goed. Ik geloof er dan ook heilig in dat ik Deventer en omstreken kan interesseren voor de sneakercultuur. De mensen hier waarderen ook nog de bijzondere boetieks. Daarom heb ik expres gekozen voor een straat met veel zelfstandigen.”

Deaup 3

Eigen kledinglijn

“Naast sneakers verkoop ik de Deaup-kledinglijn. In het verleden verkocht ik al mijn eigen merchandise, maar nu heb ik het professioneler aangepakt. In december ben ik naar Los Angeles gevlogen, waar mijn broer woont. Via hem heb ik daar onder andere T-shirts en sweaters laten maken, die in Nederland zijn geborduurd. Er wordt ontzettend goed op gereageerd. Superleuk om te zien dat klanten gympen kopen en dan net zo goed een shirtje meepakken. Mensen willen toch graag ergens bij horen.”

Investeren

“Wat betreft investeren heeft de verbouwing van het pand het meest gekost. De winkel was gedateerd en toen brak er ook nog brand uit. Ik heb gekozen voor het gevoel van een houten doos. Alles is bekleed met osb-materiaal. Mijn vader en opa zijn allebei houtfanaten, dus waarschijnlijk heb ik dat van hen meegekregen. Ik heb twee linkerhanden, dus ik heb de uitvoering ervan uitbesteed. De grootste uitgave was het kassablok van ruim 2000 euro. Er zit verlichting en een vitrinekast in. Voor dat geld had ik ook meer collectie kunnen inkopen, maar dit geeft precies de uitstraling die ik voor ogen had: strak en design, precies waar ik van houd.” 

Deaup 2