TOP

Nieuw knitwearlabel: Opportuno [interview]*

Het nieuwe Nederlandse merk Opportuno maakt luxe knitwear voor vrouwen. De eerste collectie ligt in augustus 2015 in de winkels, maar oprichters Monika Silva en Viveca Garcia werken ondertussen al aan uitbreiding van de collectie.

Hoe is Opportuno ontstaan?

Medeoprichter Viveca Garcia: “Het idee ontstond in New York, waar ik werkte als inkoper voor Bloomingdales en Monika een baan in de marketing had. Uiteindelijk kwamen we allebei terecht in Nederland, waar we in 2013 Opportuno lanceerden. We mixen de no nonsens van Nederland met de downtown tomboy van New York. De collectie bestaat uit mooie, luxe breisels met aantrekkelijke prijzen voor winkels in het hogere segment. Prijzen beginnen bij €280,- en eindigen bij €360,-.”

Hoe zou je de collectie omschrijven?

Monika Silva, die Opportuno samen met Viveca Garcia oprichtte: “Comfortabel, minimalistisch en functioneel. Hoewel we ook truien doen, ligt het zwaartepunt momenteel bij de vesten. Het materiaal is heel belangrijk: alpaca, merinowol en kasjmiermixen. We zijn continu op zoek naar innovatieve garens en technieken en experimenteren met garenmixen en stiksels. We werken met Italiaans garen en produceren in Turkije.”

Opportuno 1Opportuno 2

Hoe groot is de collectie?

Monika Silva: “We begonnen met 15 stuks voor winter 2015, maar de derde collectie voor winter 2016 telt al 25 stuks in meerdere kleuren. In de zomer is het moeilijker om zware breisels te verkopen, dus dan brengen we ook jassen en blazers in lichtere materialen, zoals linnen. Voor winter 2016 willen we ook wollen jassen gaan brengen.”

Hoeveel winkels hebben Opportuno ingekocht?

Viveca Garcia: “Ongeveer 35. Voornamelijk winkels in Nederland, maar we hebben ook al klanten in België, Luxemburg en Duitsland. De eerste collectie ligt vanaf augustus 2015 bij onder andere Wendela van Dijk in Rotterdam, Donna Tienda in Den Haag, Pauw in Amsterdam. Buise in Amsterdam, PL-line in Maastricht en Artishock in Eindhoven.”

Was het moeilijk om er tussen te komen?

Monika Silva: “We zijn zelf langs de winkels gegaan waar we graag zouden willen liggen. Dat was een hele goede manier om de markt te leren kennen. Nederlanders zijn heel eerlijk en direct. Daar schrokken we in het begin best van, maar het is wel prettig. In België zeggen ze het niet als ze geen interesse hebben terwijl ze eigenlijk al weten dat ze niet gaan inkopen. De meeste winkels willen je een kans geven met kleine orders. Veel inkopers ware enthousiast, maar omdat het een jong merk is willen ze eerst zien hoe het loopt. We willen laten zien dat we een blijvertje zijn.”

Opportuno 3Opportuno 4

Is er al een bestseller?

Monika Silva: “De Conny, een lange vestjas en het duurste item uit de collectie, is heel goed ingekocht door retailers. Ook de Halley is een bestseller, een cardigan zonder sluiting en met zakken. Verder doet ook ons bouclé vest het goed, met en zonder mouwen (Maria en Carlota).”

Waar willen jullie naar toe?

Viveca Garcia: “We willen langzaam groeien en ons goed positioneren. We willen groeien in Duitsland en zijn op zoek naar een agent in het Verenigd Koninkrijk. In Nederland is er maar plek voor één verkooppunt per stad. Dus we concentreren ons op de samenwerking met klanten. Dat willen we ondersteunen met marketing. We hebben geïnvesteerd in een goede fotoshoot om het merk goed neer te zetten. We richten ons op een brede doelgroep. Pauw-klanten zijn niet persé de types uit onze folders, maar het merk is ook heel geschikt voor die doelgroep.”

Opportuno 5Opportuno 6