TOP

Foute prijs in je webshop? Dit zijn je rechten en plichten*

Wanneer een webwinkelier per ongeluk een fout maakt in een prijsomschrijving kan dit nare gevolgen hebben. Wat zijn dan je rechten en plichten als online retailer? Advocate Micheline Don van De Grave De Mönnink Spliet advocaten legt het uit.

Vorige week overkwam het modehuis Balenciaga: het bedrijf zette per ongeluk tassen voor de verkeerde prijs in de webshop. Klanten konden tassen van het modehuis bestellen voor 200 tot 400 dollar, in plaats van de gebruikelijke 2000 dollar. De site werd zo snel mogelijk offline gehaald om de schade te beperken, maar toch heeft een aantal klanten de tassen gekocht voor het verkeerde bedrag.

Te mooi om waar te zijn

Balenciaga heeft het opgelost door iedereen die de tas voor de verkeerde prijs gekocht heeft een cadeaubon te geven. Maar wat moet jij als webwinkelier doen wanneer je te maken hebt met dit soort fouten? Textilia sprak met Micheline Don, advocate bij De Grave De Mönnink Spliet Advocaten: “In principe moet je een artikel verkopen voor de prijs waar voor je het hebt aangeboden, tenzij het prijsverschil tussen de gangbare prijs en de prijsomschrijving op de site onrealistischte groot is. Wanneer de klant zelf kan bedenken dat het niet klopt, maar het artikel toch koopt, mag de retailer de koop annuleren.”

Absurd prijsverschil

Don benadrukt dat het echt moet gaan om een absurd prijsverschil. Staat een product te koop voor bijvoorbeeld 700 euro in plaats van voor 750 euro, dan kan de klant niet weten dat dit een foutje was. “Je doet dan als retailer een aanbod, en de klant aanvaardt dat aanbod op het moment dat hij zijn bestelling plaatst. Daarmee is de koop gesloten. Je mag het aanbod dan niet meer terugtrekken,” aldus Don.

Algemene voorwaarden

Om vervelende situaties te voorkomen kan je als retailer het beste in je algemene voorwaarden zetten dat typ- of programmeerfouten zijn voorbehouden, zo vertelt Don. “De klant moet deze voorwaarden via de website accepteren voordat hij zijn bestelling plaatst en dus voordat de koop gesloten wordt. Wanneer er dan sprake is van een fout kan je de koop annuleren. Als het prijsverschil relatief klein is en de klant niet doorhad dat de prijs niet klopte, is annulering van de koop vanuit het perspectief van klantbinding wellicht niet de meest gewenste optie.”

Klantvriendelijk

En wat doe je als je geen algemene voorwaarden hebt staan op je website? “Wanneer het gaat om een groot prijsverschil kan je de klant het beste vertellen dat het een fout was en dat de koop geannuleerd wordt. Het is wel verstandig om dit netjes op te lossen en te voorkomen dat de er negatieve publiciteit in de (social) media komt. Dit kan je bijvoorbeeld doen door de klant een tegoedbon te geven.”