TOP

Big Data: wat is het en wat kan ik ermee? *

Er wordt veel over geschreven en gepraat maar meer dan dat gebeurt er niet mee. Big Data kan een toevoeging zijn voor de retailer maar dan moet je wel weten hoe je ermee om moet gaan. Hoe maak je van zo veel informatie een concreet plan?

Data is de brandstof van de digitale economie. Informatie van social media, nieuwsbrieven, video’s, foto’s, Beacons en ga zo maar door, kunnen een inzicht geven in wat de klant precies van jou als retailer verlangt. Toch doet maar liefst 61 procent van de bedrijven in de Benelux niets met Big Data, blijkt uit onderzoek van IDG Connect onder 4.000 organisaties. Daarom een stoomcursus in Big Data.

Wat is Big Data?

Steeds meer is er een verschuiving te zien naar het internet. Dit brengt niet alleen negatieve gevolgen met zich mee voor fysieke winkels die hun klant verliezen aan de online wereld. Het internet kan juist ook positieve dingen veroorzaken. Zo is het op het wereld wijde web makkelijk bij te houden waar je klant zich bevindt en waar hij of zij behoefte aan heeft. Deze vloedgolf aan informatie – van social media tot nieuwsbrieven en van Beacons tot YouTube – noemen we Big Data.

Wat zijn Beacons?

Beacons zijn kleine apparaatjes die je in je winkel kan plaatsen waarmee contact gemaakt kan worden met een smartphone in de buurt – als de consument dat in ieder geval toestaat. Op deze manier kun je reclame, acties of tekstjes naar je klant sturen. De informatie die je ervoor terug krijgt is kostbaar, zo kan je zien waar je klant zich bevindt en kan je het koopgedrag analyseren.

Hoe zit het dan met de privacy van de klant?

Veel bedrijven en consumenten maken zich zorgen voor het grote ‘Big Brother’-effect van de Big Data. Door het vergaren van zo veel data, kunnen er vraagtekens gezet worden bij de privacy van de klant want veel data blijft niet bij één speler maar wordt doorverkocht aan anderen. Daarom moet je je als retailer aan twee dingen houden: wees transparant naar je consument over waar je mee bezig bent en geef de klant de keus om wel of niet informatie te verstrekken. Uiteindelijk is Big Data namelijk een win-winsituatie, de retailer kan zijn bedrijf verbeteren waardoor de consument een betere winkel ervoor terug krijgt.

Werkt het gebruik van Big Data echt?

Uit onderzoek van Monetate blijkt dat Big Data daadwerkelijk een positief effect heeft. Bedrijven die hebben geïnvesteerd in het analyseren van de gegevens, laten namelijk, in vergelijking met bedrijven die hier niet aan mee doen, een stijging zien van 49 procent in de omzetgroei. Ook stijgt de online verkoop gemiddeld met 19 procent door het gebruik van Big Data.

Hoe zet je Big Data om in concrete plannen?

Marketeers en organisaties krijgen meer informatie over zich heen dan ooit te voren, maar toch hebben ze (39 procent) er moeite mee om dit alles om te zetten in concrete plannen. Daarom een aantal tips

  • Ken het verschil tussen interessante data en bruikbare data. Bedrijven hebben meer informatie dan ooit dus om onderscheid te maken tussen bruikbare informatie en niet bruikbare informatie is een belangrijke eerste stap.
  • Ga ook niet zomaar aan de slag met Big Data. Huur hier een specialist voor in of leer het jezelf aan door boeken te lezen en/of cursussen te volgen.
  • Stel bij de informatie die je hebt eerst vragen. Als jouw website veel bekeken wordt op smartphones, wat kan je dan met die informatie? Voordat je in de data duikt moet je er eerst vragen over stellen en die kunnen beantwoorden.
  • Richt je niet alleen op de doelgroepen waar het goed mee gaat. Als je bijvoorbeeld ziet dat er vanuit Amsterdam veel naar je site wordt gezocht, ga je dan niet alleen richten op Amsterdam, zoek uit hoe je ook de rest van Nederland kan aanspreken – als je dat in ieder geval wil bereiken met je zaak. Uit welke groep kan je het meeste halen, maak daar een plan voor.
  • Kijk vaker naar je data. Doe dit dus niet één keer in het jaar of één keer en dan nooit meer. Internet is altijd in beweging en dat betekent dat je data ook steeds weer verandert. Je hoeft niet iedere maand je bedrijfsmodel drastisch om te gooien maar houd de behoeftes van je klant wel in de gaten.