TOP

Nieuw in Nederland: Day et

De Kanarie Club in De Hallen in Amsterdam was dinsdag 20 maart het decor van de lancering van tassenmerk Day et in Nederland. De tassencollectie van het Deense vrouwenmodemerk Day Birger et Mikkelsen werd in 2014 gelanceerd. Nu is de tijd rijp voor een uitrol in Nederland.

Een deel van de voorjaarscollectie 2018 van Day et was uitgestald in de Kanarie Club in Amsterdam om de pers kennis te laten maken met het tassenmerk. Het is slechts een selectie van de collectie, die in totaal bestaat uit maar liefst 250 stuks. Met 500 verkooppunten in Scandinavië en Duitsland is het nu de beurt aan Nederland om kennis te maken met de tassen van Day et, die in Nederland verkocht worden door distributeur Bag in Business.

Day-et (1) Day-et (2)

Reistas

Day et ontstond in 2014 vanuit haar eigen behoefte vertelt Therese Niko Busch, branddirector van Day Birger et Mikkelsen. De collectie begon met een basic nylon shopper. “Ik reisde veel en had behoefte aan een lichte en flexibele tas, die je opgevouwen mee kan nemen in je handbagage. Modieus, maar niet over the top, in een sportieve Scandinavische stijl. De tassen zijn gericht op reizen in de breedste zin van het woord. Naar je werk gaan is ook reizen. Vrouwen die altijd onderweg zijn hebben behoefte aan een tas om een avondtasje of andere jurk in te doen wanneer ze na het werk met vrienden afspreekt.”

Day-et (5)Day-et (13)Day-et (6)

Brede doelgroep

Basis van de collectie zijn de praktische nylon tassen, die steeds in allerlei maten, kleuren en prints terugkomen. Interessant is het mix en match concept door de kleine nylon varianten, die los zijn te gebruiken maar ook als handige compartimenten in de tas passen. “Ik zie de nylon shopper als een blank canvas waar je alles mee kunt doen. We hebben hem dit voorjaar met een print van een kunstenaar uit Denemarken en in de partycollectie hebben we hem met lurex in de hengsels. Natuurlijk verkopen we deze tas het meest in zwart. Maar vaak nemen consumenten er daarna één met print of quilted. Dat kan ook, want de tassen zijn ook heel betaalbaar. De uni nylon tassen zijn €45,- in de winkel, die met een print €55,- en quilted tassen €65,-.” Het sterke punt van Day et is volgens Therese Niko Busch dat het een breed publiek aanspreekt. Of je nu moeder, dochter of oma bent, iedereen kan er een tas vinden. De jonge vrouw neemt een tas in hot pink, de moeder de luiertas en de oma de zwarte quilted tas.”

Day-et (7)Day-et (9)Day-et (8)

Totaalplaatje

Inmiddels bestaat de collectie ook uit rugzakken en leren tassen. Er zijn zes collecties van 250 stuks per jaar, met elke twee maanden een levering. Toch zal de Nederlandse consument in eerste instantie kennis maken met de nylon shoppers. “Als we een nieuwe markt opgaan focussen we hoofdzakelijk op nylon. Eerst willen we dat goed neerzetten. In eerste instantie beginnen we met tassenwinkels en warenhuizen, die een goed beeld in kunnen kopen. Als je alleen zwart en grijs inkoopt zien consumenten het totale plaatje niet. Als dat staat kunnen ook de kleinere boetieks instappen. In Denemarken zien we dat het merk goed werkt in de boetiek. We hebben klanten waar we bijvoorbeeld maar vijf procent van de winkelvloer vullen, maar 30 tot 40 procent van de omzet genereren. Sommige klanten zijn zo enthousiast dat ze het merk inmiddels apart presenteren in de winkel.”

Day-et (3)

Flagshipstore

De kleding van Day Birger et Mikkelsen en de tassencollectie Day et opereren als aparte merken en de tassenlijn komt niet persé naast de kledinglijn te liggen. In Nederland hebben onder andere Zalando, Duifhuizen, Sissy-boy, De Bijenkorf en Torfs het ingekocht. “Omdat de collectie zo groot en zo breed is kunnen we veel verschillende winkels bedienen. Van tassenspeciaalzaken tot warenhuizen en modeboetieks. We hebben in Denemarken shop-in-shops in warenhuizen en op het vliegveld van Kopenhagen hebben we een flagshipstore. Misschien openen we er ooit ook één op Schiphol. Dat zou wel heel mooi zijn.”

Day-et (16)Day-et (17)