TOP

NAN gaat weer samenwerken met winkeliers*

Het Nederlandse vrouwenmodemerk NAN start haar groothandelsactiviteiten opnieuw op. De focus wordt verlegd van eigen winkels naar samenwerking met retailers, ook op het gebied van online.

Het Nederlandse vrouwenmodemerk NAN slaat een nieuwe weg in. “Het is te veel om zowel groothandel als retail goed te doen. Bovendien is er de afgelopen jaren een enorme verschuiving naar online winkelen geweest. We kiezen voor samenwerking met retailers en op de lange termijn niet voor het runnen van eigen winkels”, zegt oprichter en directeur Nanda Schilperoort. De NAN-winkel in Rotterdam is al gesloten en de winkel in Amsterdam gaat in mei 2015 dicht.

Shop-in-shop

Vanuit de ervaring met haar eigen winkels wil Schilperoort nauw gaan samenwerken met retailers. Denk bijvoorbeeld aan een online shop-in-shop module in de webshop van de winkelier, een tijdelijke reizende collectiepresentatie in de winkel of een permanente shop-in-shop module. Maar het bedrijf wil klanten ook ondersteunen met behulp van database marketing en online advertising om de doelgroep naar de winkel te trekken.

Fysieke aanwezigheid

NAN wil zich volledig focussen op het ontwikkelen van de collectie en de ondersteuning van retailers. “Met ons label bedienen we een duidelijke doelgroep met een duidelijk concept: stijlvolle zakelijke kleding voor vrouwen in representatieve functies”, zegt Schilperoort. “Ik wil samenwerken met echt goede winkels die deze klant hebben. Want consumenten kopen steeds meer online, maar pakken willen ze vaak toch graag in de winkel passen. Daarom is fysieke aanwezigheid op een aantal strategische plekken heel belangrijk. We willen ook weer naar het buitenland. De Duitse markt is heel goed voor ons, dat merken we ook in onze webshop.”

150 verkooppunten

NAN werkte al eerder samen met zelfstandige winkeliers: er waren op het hoogtepunt 150 verkooppunten in Nederland, België en Duitsland. Hier kwam een einde aan toen NAN Label BV, dat de exploitatie van het merk van Schilperoort had overgenomen, in juli 2011 failliet werd verklaard. Nanda Schilperoort heeft toen de bedrijfsvoering weer in eigen handen genomen en ging verder met de twee eigen winkels en de webshop.