TOP

Mystery shopper : Selection Womenswear in Tuitjenhorn *

De vrouwenmodewinkel Selection Womenswear ligt aan de rand van het winkelcentrum in Tuitjenhorn, strategisch gesitueerd in een naoorlogs hoekpand met voldoende parkeerplekken voor de zaak.

De luifel aan de gevel van Selection Womenswear in Tuitjenhorn is donkergrijs geschilderd, net als de luiken op de eerste verdieping. Voor het pand staan aan beide kanten van de deur twee mooie witte plantenbakken, gevuld met donkerroze bloemetjes. Naast de deur staat een moderne tafel met twee dito krukken en een retro bank. De aanwezigheid van de buitenzithoek doet vermoeden dat hier op menige zonnige middag gezellig een kopje thee kan worden gedronken. Voor de etalage staat een rolrekje met aanbiedingen dat wordt geflankeerd door een gedateerde torso. In de deuropening van de winkel ligt een rolstoeltoegankelijke drempel. Het geheel geeft een moderne indruk maar sommige details veroorzaken ruis en ondermijnen het eigentijdse beeld.

Facts

Adres: Dorpsstraat 69, Tuitjenhorn.

Aantal winkels: één.

Merken: 10Days, Alain Weiz, Ascari, Geisha, Mat, Open End, Ophelia, Penn & Ink, Q’neel,  Rimini, Samoon, Sandwich, Sarah Pacini, Summum, Verpass en Walk in the Park.

Doelgroep: moderne 30+ vrouwen, maat 36 tot en met maat 50.

Datum bezoek: zaterdag 11 oktober 2014.

Concept/interieur
De winkel is modern klassiek ingericht, met een naturel houten vloer en witte antiek ogende kasten die als hang- en legunits zijn ingericht. Vlakbij de entree staat een antiek tafeltje met erop een modern bloemstuk, erboven een kroonluchter en eromheen een aantal zwarte krukjes. De paskamers zijn voorzien van karakteristieke zwart-wit gestreepte gordijnen. Een aantal paskamers is praktisch ontworpen; als ze niet in gebruik zijn, kan de ruimte bij de winkel worden getrokken door het gordijn opzij te schuiven. Naast de kassa-unit met de antieke kassa blijkt achter een spiegel-schuifdeur een moderne doorloop te zijn naar een andere winkelruimte met de grotematencollectie.

7

 

Visual merchandising

De winkelpresentatie van alle verschillende merken is overzichtelijk. Bijna elk merk heeft een eigen wandvak en wordt nauwelijks gemengd met andere merken. Ondanks het grote aantal merken dat Selection Womenswear voert, wordt het zo geen ratjetoe. In de visual merchandising is veel aandacht voor details: een aantal jeansbroeken hangt aan haken in een aparte hoek, en aan de kopse kant van de kasten hangen ter inspiratie fotootjes van de items in de kasten. De presentatie van de grotematencollectie is minder creatief en geïnspireerd. In de grotematensectie staan aan weerszijden witte kasten die als hangunits fungeren waarin de collecties aan de meter hangen; de ruimtelijke sfeer ontbreekt.

7

 

Service

Bij ons bezoek aan de winkel zijn er twee medewerksters aanwezig. Beiden zijn klanten aan het helpen. Toch worden wij welkom geheten en gaandeweg ons bezoek wordt een gesprek aangeknoopt. Meerdere malen krijgen we koffie of thee aangeboden. Wanneer we aanstalten maken om een aantal artikelen te passen, gaat een medewerkster serieus met ons aan de slag. Eenmaal in de paskamer worden kosten noch moeite gespaard om artikelen aan te dragen die wellicht in de smaak zouden kunnen vallen. Het gaat hierbij niet alleen om gelijksoortige items, maar ook de bijverkoop van artikelen die een outfit compleet maken. Tijdens het afrekenproces gaat de medewerkster over tot een meer persoonlijk gesprek. Dit is de basis om een band met je klanten op te bouwen en dat begrijpen de verkoopmedewerksters bij Selection Womenswear erg goed.

9

 

Assortiment

De grote verrassing bij Selection Womenswear is de aparte ruimte met het brede aanbod van modieuze grotematenmerken als Mat, Ophelia, Q´neel, Samoon en Verpass. In de reguliere winkel is het merkaanbod gevarieerd; een stoere stijl met labels als Geisha, Summum en 10Days, gecombineerd met een chiquere stijl als die van bijvoorbeeld Sarah Pacini en Transfer. De stoere laarzen van Walk in the Park completeren het assortiment. De eigen stijl die de goed op elkaar afgestemde collecties in de winkel hebben, kenmerkt ook de keuze van de merken voor de grotere maten.

7,5

 

Etalage

Etalages als verplicht nummer; zo kun je die van Selection Womenswear het beste omschrijven. De mannequins zijn met liefde aangekleed, de outfits op elkaar afgestemd en de intentie is aanwezig om er een coherent geheel van te maken. Voor de opbouw van de etalage zijn blokken en een display gebruikt, waardoor de mannequins op goede hoogte zichtbaar zijn als je buiten staat. In de etalages zie je echter niet meer dan een aantal goed aangeklede mannequins. Door de zeer matige verlichting zijn ze van buitenaf nauwelijks zichtbaar en door het ontbreken van creativiteit en visie zijn de etalages eigenlijk niet noemenswaardig. Misschien is het maar goed dat de verlichting niet perfect is: anders zou je deze winkel waarschijnlijk overslaan.  

5

 

 Eindoordeel

Nee, de winkel ziet er van buiten niet erg pretentieus uit. Maar wat er in de winkel gebeurt, haalt alle twijfel weg over dat aanbiedingenrekje, die gedateerde torso en de vreemde mix van het buitenmeubilair.

Het is jammer dat het uiteindelijke oordeel naar beneden wordt gehaald door de etalages, want de winkel staat eigenlijk bol van de passie, eigen stijl en van ondernemerschap. De uitgekiende mix van merken, de presentatie en de inrichting zorgen ervoor dat dit niet de oubollige dorpswinkel is die je zou verwachten in een niet al te groot dorp in de kop van Noord-Holland. Er is oprechte interesse voor klanten en een persoonlijk gesprek wordt niet geschuwd. Selection Womenswear is een winkel die inspireert en verbindt.

7