TOP

Even afrekenen: Linhard in Amsterdam [interview]

Linhard in Amsterdam vierde in september 2014 het 90-jarig jubileum. Patricia Linhard liep als kind al rond in de vrouwenmodewinkel op de Willemsparkweg en staat sinds 1976 aan het roer: ‘Het draait om gastvrijheid’.

Vrouwenmodewinkel Linhard kent in zijn 90-jarige geschiedenis uiteraard de nodige hoogte- en dieptepunten. “Maar volgens mijn vader, die zeventig jaar in het vak zit, waren de afgelopen vijf jaar echt heel zwaar”, zegt Patricia Linhard.

“Deze buurt heeft te maken gehad met musea die tien jaar gesloten zijn geweest, terwijl die juist heel belangrijk zijn voor de aanloop. Dat viel samen met de economische crisis, dubbele tegenslag dus. Maar we zijn nooit het vertrouwen verloren en hebben in de slechte periode gewerkt aan nieuwe ideeën die beantwoorden aan de nieuwe tijd. Het gaat om de juiste balans tussen bricks & clicks. Het benaderen van de klant via de nieuwsbrief, samenwerken met collega-retailers uit de straat en het ontplooien van de talenten van onze medewerkers. Afgelopen jaar zagen we mede daardoor alles snel veel beter gaan.”

9.0@Linhard

Linhard verkoopt een twintigtal merken, waarvan Maison Scotch, No Man’s Land en Masai momenteel de grootste zijn. “We willen vooroplopen, maar hoeven geen trendsetter te zijn. We willen laten zien dat je beter iets meer kunt uitgeven aan iets wat op een goede manier van mooi materiaal is geproduceerd en waarmee je wat langer kunt doen, dan aan iets wat supermodieus is.”

Het aanbod wordt gepresenteerd op merk, maar de jassen hangen bij elkaar: in totaal maar liefst zestig modellen. De winkel presenteert van alle artikelen bewust één maat. Simpelweg omdat er geen ruimte is om alle maten uit te hangen, maar het leidt in het verkoopgesprek ook meteen tot een openingszin. Meestal in het Engels, vanwege de grote aanloop van toeristen en dagjesmensen: ‘If you need another size, please tell us.’

Op de bovenverdieping vind je veel basics in alle kleuren, waaronder van het eigen merk 9.0@Linhard. “We vullen de collecties aan met waaraan wij behoefte hebben. Zeker als het beeld van de merken donker is, kunnen we met 9.0@Linhard toch zorgen voor kleur in de winkel. Onder het eigen label brengen we vooral tops, shirts, rokjes en jurkjes, van goede kwaliteit voor betaalbare prijzen. Daarop wordt goed gereageerd. En uiteraard kunnen we met ons eigen merk de marge verhogen.”

Verbondenheid

Linhard denkt dat ze een goed antwoord heeft gevonden op de veranderende markt. “Het gaat om sfeer, warmte en service. Een bijzondere extra service is dat we op zondag officieel tot vijf uur open zijn, maar klanten standaard tot half zes helpen. In dit gebied heb je vaak late klanten, bijvoorbeeld museumbezoekers. Ze voelen zich bevoorrecht dat ze niet worden weggekeken na vijven. We zijn ook steeds makkelijker geworden met ruilen. Als iets er goed uitziet, accepteren we het zonder bon en zelfs als het in een andere winkel gekocht is. Wij verkopen het wel weer en eenmaal binnen worden die klanten vaak opnieuw verleid tot aankoop. Gastvrijheid was vroeger cruciaal en dat is eigenlijk waar het nu ook weer helemaal om gaat.”

Patricia Linhard staat zelf elke dag in de winkel, maar is daarnaast ook actief in bestuursfuncties en is zelfs een tijdje kamerlid geweest. “Naast de winkel heeft de buurt mijn prioriteit. Mijn vader heeft Ondernemersvereniging Museumkwartier opgericht, inmiddels ben ik al jaren voorzitter. Ik besteed zeker tien uur per week aan het runnen van de vereniging.”

Ze wil graag een bijdrage leveren aan de maatschappij, maar natuurlijk doet ze het ook voor haar eigen winkel. “Als je sterk genoeg je eigen concept neerzet, kun je een eind komen, maar verbondenheid maakt iedereen sterker. Daarom werk ik ook geregeld samen met collega’s uit de buurt.”


Bongemiddelde: €120,-
(in de week van 15 t/m 21 december)

  • Winkel: Linhard
  • Eigenaar: Patricia Linhard
  • Adres: Van Baerlestraat 50 in Amsterdam
  • Locatie: A
  • Website: www.linhard.nl
  • Facebook: https://www.facebook.com/pages/Linhard/120952757973038
  • Twitter: @Linhard
  • Oppervlakte winkel: 300 m2
  • Personeel: 16 medewerkers (10 fte), waarvan 14 vrouwen
  • Doelgroep: vrouwen van alle leeftijden
  • Segment: middenhoog

Merken: Alchemist, Beaumont, Becksöndergaard, Circle of Trust, Cowboysbag, Cowboysbelt, Deha, Giacomo, Guido Lombardi, 0039 Italy, Joe’s Jeans, Mac, Maison Scotch, Masai, Mellowrose, Milestone, No Man’s Land, Noosa Amsterdam, Oska, Rains, Rosemunde, Ruby & Ed, Set, Slippely en Transit

Top 3 bestsellers (in de week van 15 t/m 21 december)

  1. No Man’s Land
  2. Maison Scotch
  3. Noosa