TOP

Cross channel kleding kopen populair [onderzoek] *

In 2014 kochten meer modeconsumenten cross channel dan de voorgaande jaren. Daarnaast worden vaker producten via anderstalige webwinkels aangeschaft.

Cross channel winkelen, zowel online als offline, blijft onverminderd populair. Maar liefst 57 procent van de consumenten kocht cross channel. In 2013 was dit nog goed voor 54 procent. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor, onderzocht door GfK in opdracht van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van Nederlandse webwinkels.

Het aantal puur offline kopers blijft dalen en was in 2014 goed voor 42 procent, tegenover 46 procent in 2013. Het aantal puur online kopers blijft nagenoeg gelijk. Het afgelopen jaar kocht 45 procent van de Nederlanders iets van kleding of schoenen online.

Online modeconsumenten

Interessant is verder dat uit het onderzoek blijkt dat online modeconsumenten bovengemiddeld vrouwen met kinderen in de leeftijd van 20-39 jaar zijn. Daarnaast wordt duidelijk dat 51 procent van alle online fashion aankopen via iDeal wordt betaald en dat 15 procent van alle online mode-aankopen worden gedaan via tablet of smartphone.

Opkomende trend: cross border

De Thuiswinkel Markt Monitor signaleert tevens een opkomende trend: cross border e-commerce. Steeds meer mensen bestellen mode-, schoenen-, en lifestyleproducten bij anderstalige webwinkels over de grens. In 2014 was de modemarkt goed voor 31 miljoen euro aan bestedingen. De totale bestedingen aan cross border e-commerce bedragen 390 miljoen euro. Als het om mode gaat zijn met name Britse en Duitse
webshops in trek.

De groei van cross border bestellingen is voornamelijk te danken aan de verzadigde Nederlandse markt, de toename van buitenlandse webshops, schaalvoordelen, kosten- en risicospreiding.