TOP

Mud Jeans wint Investment Ready Program [interview]*

Mud Jeans won op 16 januari het Investment Ready Program en sleepte hiermee 50.000 euro binnen om Lease a Jeans te verbeteren. Textilia sprak met oprichter Bert van Son over de grote veranderingen die het bedrijf staat te wachten.

Mud Jeans is door de deelnemers van het Investment Ready Program uitgekozen tot winnaar van 2014/2015 en verdient hiermee 50.000 euro om hun initiatief Lease a Jeans verder uit te breiden en te verbeteren. In vier maanden tijd kregen tien innovatieve bedrijven hulp van toonaangevende ondernemers, deskundigen en elkaar om hun onderneming beter op de kaart te zetten. De deelnemers kozen hierna wie er het meest ‘investment ready’ is.

Op 20 februari kunnen alle deelnemers tijdens de Demo Day hun ideeën pitchen voor investeerders, fondsen en intermediairs. Vorig jaar haalde Rural Spark hiermee een bedrag van 350.000 euro op. Bert van Son, oprichter van Mud Jeans, kijkt met goede moed hier naartoe.

Gefeliciteerd! Hoe voelt het om deze prijs te winnen?

“We hadden het totaal niet verwacht. We zaten in een groep met negen anderen met hele mooie initiatieven. Toen we eraan begonnen waren we al blij dat we van de 150 bedrijven bij de laatste tien zaten. Uiteindelijk hebben we heel veel geleerd van het hele programma. Je krijgt ondersteuning van een coach – bij ons was dat een oud-cfo van Ahold – en BCG Group heeft ook kritisch meegekeken naar ons business model.”

Waarom hebben jullie de prijs gewonnen?

“Je moest elkaar punten geven. Alles zat in het midden maar uiteindelijk vonden ze de transitie die wij doorgemaakt hebben en de nieuwe manier waarop wij het op de markt willen brengen ‘investement ready’.”

Wat voor verandering hebben jullie doorgemaakt tijdens het programma?

“Over twee á drie weken lanceren we ons plan. Lease a Jeans zijn we twee jaar geleden gestart en het heeft veel media-aandacht gekregen maar veel omzet kregen we er niet mee. Stagiaires hebben onderzoek gedaan en daaruit bleek dat klanten het hele idee van het katoen recyclen geweldig vinden maar dat ze het maandelijkse betalen niet fijn vinden. We gaan dat nu anders doen. Van de katoen willen we eigenaar blijven dus gaan we het Cotton Lease noemen. Het hele verhaal van de maandelijkse betalingen gaan we niet meer doen, dat was niet alleen lastig voor de klant maar ook voor ons. Nu kun je voor 119 euro een broek kopen en als je de broek weer terugstuurt krijg je dertig euro korting op de volgende aankoop. Er wordt nu al heel enthousiast op gereageerd.”

Wat gebeurt er met de broeken als ze terug worden gestuurd?

“We vragen aan de drager of diegene iets leuks heeft meegemaakt met de broek. De naam van de drager wordt de naam van de broek en met het verhaal erbij wordt het dan weer verkocht op de website. Als de broeken helemaal versleten zijn, maken we er truien van. Die bestaan dan voor 84 procent uit gerecycled denim jeans, het is een wereld premieren om zo veel grondstof te hergebruiken in de kledingindustrie. Op de truien zit ook een QR code waarmee de klant kan zien welke fabriek in Italië de broeken heeft verscherpt en wie de garens heeft gemaakt. We hebben zo een circulair model: wij krijgen onze eigen grondstoffen terug waarmee we nieuwe items kunnen maken.”

Wat gaan jullie met het gewonnen geld doen?

“Omdat je groeit is er ook steeds meer vraag op de website. Je moet aan die mensen kunnen leveren dus heb je steeds meer voorraad nodig. Daarnaast hebben we ook een uitbreiding van het aantal modellen. We krijgen vijf modellen voor de dames en vijf modellen voor de heren in twee kleuren en dan hebben we het nog geen eens over de lengtematen. In die voorraad gaat veel geld zitten. We krijgen ook steeds meer aanvraag van winkeliers waaraan we moeten leveren dus het is allemaal werkkapitaal. Of misschien beter gezegd: groeikapitaal.”

Wat verwacht je van de Demo Day op 20 februari?

“Daar verwacht ik heel veel van. Ik heb vanmiddag al een afspraak met de bank die tot nu toe heel terughoudend is geweest. Je moet met een nieuw bedrijf zien dat je de eerste twee jaar doorkomt. We bestaan nu bijna drie jaar dus dat geeft al extra vertrouwen en we hebben tot nu toe alles privé gefinancierd met hulp van stichting Doen die ons vanaf het begin al heeft gefinancierd. Na het winnen van deze prijs zijn de banken extra geïnteresseerd en ik verwacht ook veel aandacht tijdens de Demo Day.”