TOP

Modefabriek zomer 2017: dit vonden retailers ervan

Wie bezochten er 9 juli de Modefabriek? Welke trends zien zij voorbij komen? En wat gaan zij zeker inkopen? Textilia vroeg vier retailers op de beurs om hun mening. "De merken hebben veel aandacht besteed aan hun stand."

Om tien uur ’s ochtends is het voor de deur van ingang K van de Amsterdam Rai druk. De meeste bezoekers genieten van het zonnetje op het aangrenzende terras. De koffiebus op het terrein doet goede zaken en de boekenwinkel is de boeken nog uit aan het stallen.

Eenmaal binnen worden bezoekers begroet door een vrolijk spektakel, aan het plafond hangen enorm veel gekleurde ballonnen en de zon schijnt door de ramen in het dak.

Chantal en Simone van Mull in Castricum valt het ook op. Chantal vertelt: “Modefabriek ziet er dit keer heel verzorgd uit. Open en licht. Alle merken hebben veel aandacht besteed aan hun stand, je kunt makkelijk binnenlopen en rondkijken.”

De merken die Chantal en Simone het meest opvallen zijn Est’y&ro, Mos Mosh en Aaiko: “De stand van Mos Mosh is altijd heel mooi, ook dit keer weer. En ook Aaiko is weer een echte eyecatcher. We kopen nooit in op de Modefabriek, maar we doen echt inspiratie op.”

Merken toevoegen

Helen en Bridget van Instinct in Dreiech, Duitsland, hebben al wel wat ingekocht: “We hebben al bij twee merken ingekocht en willen er meer toevoegen aan ons assortiment. Isla Ibiza Bonita en Maluo sandalen. Nederlandse merken liggen echt in ons straatje. We zijn dol op Sandwich_ en Penn and Ink.”

Tot nu toe zijn ze beiden erg enthousiast over de Modefabriek: “We gaan normaal naar Berlijn, maar we vinden deze beurs eigenlijk veel leuker. Het is kleiner, vriendelijker en je wordt niet de hele tijd omver geduwd.” Een favoriete trend hebben ze ook al gespot: “De shirtdress, absoluut. Iedereen heeft ze dit jaar hangen.”

LEES OOK: 5x gespot op de beurzen in Berlijn [vrouwenmode]

Trendspotten

Yolande van de vrouwenmodezaak Diciasette in Voorburg is ook al aan het trendspotten: “Iedereen kiest voor jungle- en bloemetjesprints. Eigenlijk kan alles dit seizoen, als het maar gek is. Ik heb ook veel ruches en kantjes gezien en zie dat de broeken allemaal weer wijder zijn. Daarnaast zijn er nog veel lange jurken en rokken.”

Wellicht breidt Yolande haar merkenpakket nog uit op Modefabriek: “Ik ben op zoek naar kleine niche merken, het moet echt indruk op me maken. Er zijn wel wat nieuwe kleine merkjes maar ik heb nog niet het wow-gevoel gehad. Ik zie er wel naar uit om weer met onze vaste merken te spreken, dat is altijd erg leuk.”

De beurs zelf maakte wel indruk op haar: “Ze hebben het licht aangepast, er komt meer daglicht binnen. Je krijgt het gevoel alsof je door een winkelstraat loopt in de stad.”

LEES OOK: 5x gespot op de beurzen in Amsterdam [vrouwenmode]

Oriënteren en inspireren

Anita van Anita’s fashion en Style in Hoorn komt samen met haar man binnenlopen. Anita lacht: “Hij heeft z’n eigen baan, maar beetje bij beetje komt hij steeds meer in de winkel helpen.”

De beurs ziet er goed uit volgens haar: “We zijn er pas net maar het ziet er mooi uit. Inkopen is niet per se de prioriteit, maar het kan ook zijn dat we afspraken maken en daarna inkopen. Ik ben ook erg benieuwd naar de nieuwe merken die er dit jaar zijn.”

Ze kijkt vooral uit naar Zoso: “Voor dat merk komen we speciaal naar Modefabriek. We komen vooral oriënteren en inspiratie opdoen.”