TOP

Hoe gaat het met Milo Coats?

Milo Coats, gespecialiseerd in jassen voor vrouwen, is na 65 jaar als zelfstandig bedrijf geopereerd te hebben begin dit jaar overgenomen door Stone Fashion Group. En dat is goed nieuws, vindt directeur Frans van Buuren.

“Stone Fashion Group is één van de grootste jassenleveranciers in Europa”, vertelt Van Buuren verheugd. “Dat betekent: meer financiële zekerheid voor onze partners en onze medewerkers, bredere productiekanalen, een betere logistiek en een groter netwerk.”

Verliest een bedrijf niet een klein beetje charme als het door zo’n grote naam wordt overgenomen?

“Op zich verandert er aan onze bedrijfsvisie niet veel. Wel hebben we een nieuwe ontwerper aangenomen voor het actualiseren en verfijnen van de collectie. Onze bekende klassiekers blijven, maar het aanbod aan stoffen en modellen wordt verbreed.”

“Natuurlijk is het ergens jammer dat je niet meer een zelfstandig bedrijf bent. Aan de andere kant: ik zie alleen maar voordelen. We kunnen bijvoorbeeld gebruik maken van de inkoopkanalen van Stone Fashion Group en het belangrijkste: voor de klant blijft de continuïteit gewaarborgd. We hebben onze weg wel gevonden bij Stone Fashion Group. We zijn goed ontvangen, er is veel aan teambuilding gedaan en er hangt een fijne sfeer. We behouden ons eigen karakter.”

Wat is dat eigen karakter?

“Milo staat bekend om de wollen jassen en is dan ook voornamelijk sterk in het winterseizoen. We richten ons op de werkende Nederlandse vrouw die stijlvol gekleed door het leven wil gaan. Milo Coats zijn tijdloos, klassiek, representatief en niet ingewikkeld, gericht op vrouwen vanaf ongeveer 35-40 jaar. Daarbij houden we heel erg de pasvormen van die vrouw in het vizier, we hebben een zogenaamde Noord-Europese pasvorm. Het grappige is: dat doet het ook in Scandinavië en Duitsland heel erg goed. Daar zit onze grootste markt.”

Hoe zien de jassen eruit?

“Voor het komende seizoen (voorjaar 2018) hebben we natuurlijke materialen gebruikt, zoals katoen en linnen met een waterafstotende coating. Verder hebben we modellen met geweven strepen en ruiten en de klassieke ‘city coat’. Dat zijn jassen met een stadse en sportieve look. Voor de werkende vrouw is het belangrijk dat dit soort jassen functioneel én representatief zijn. Dat hij beschermt tegen regen, niet te zwaar is en niet kreukt. Zodat je hem bijvoorbeeld gemakkelijk in de auto kunt laten liggen.”

Is er sinds de overname nog iets veranderd in prijzen?

“De prijzen lagen vroeger hoger, maar dankzij de overname en de productievoordelen die daarbij komen kijken, kunnen we lagere prijzen én betere marges voeren. De winkelverkoop van de jassen van de komende collectie begint bij € 149,- en gaat tot € 199,-. De marge is 2,7.”

Wat worden, samen met Stone Fashion Group, de nieuwe uitdagingen voor Milo Coats?

“Dat we ook in het voorjaar weer een belangrijk jassenmerk worden voor de detailhandel. We willen graag onze signatuur behouden. Verder willen we, samen met onze dealers het merk weer goed in de markt zetten. Op dit moment hebben we zo’n 600 verkooppunten in Europa, waarvan ongeveer 100 in Nederland. Het is onze uitdaging om samen met onze afnemers Milo weer in hun winkels te laten groeien. Het is spannend, maar ook erg leuk om met een nieuwe groep mensen deze gezamenlijke ambities waar te kunnen maken.”