TOP

Modefabriek: trends mannenmode winter 2011-2012

Het aandeel mannenmode op de Modefabriek groeide de afgelopen editie opnieuw een stukje. Naast de hal Department, met casual- en lifestylemerken, presenteerde retailorganisatie Deco een platform met hoger gesegmenteerde merken.

De Modefabriek trok ook een aantal nieuwkomers aan voor de afgelopen editie waaronder het hooggesegmenteerde Windsor, Napapijri, Post Fire Dew, DNA men en het nieuwe merk Escher, met veel grafische prints als van de gelijknamige kunstenaar.

Een opvallende nieuwkomer op de beurs en de Nederlandse markt is het Deense Bertoni met als eyecatcher een goudgeel colbert van corduroy en donkerblauwe ribshirts, materialen die bij geen enkel merk in de collectie ontbreken. Ook interessant is de collectie van Michael Kampe, een Duitse designer die oude klassiekers zoals de trenchcoat opnieuw gedaante geeft door (afneembare) stukken aan het item toe te voegen.

Elegant met een ruig randje
Duidelijk is dat het dit nieuwe seizoen draait om materialen. Zo worden binnen de collecties grove breisels afgewisseld met luxueuze stoffen als kasjmier, zijde en satijn. Hierdoor ontstaat een elegant en luxe stijltje met een stoer en ruig randje. Deze look is onder andere terug te vinden bij de luxe en gedeeltelijk biologische geproduceerde lijn Pure van DKNY, met grove breisels in zachte wol en kasjmier meningen.

Kleur
Het kleurbeeld bestaat voornamelijk uit nachtblauw en camel afgewisseld met warme tinten als fuchsia en mosgroen. Door het vele gebruik van velours voor colbertjasjes, krijgen deze tinten extra glans en diepte.

Wil je meer over de nieuwste trends weten? Lees dan de uitgebreide trendanalyse in onze mannenmodespecial en houd de eerstvolgende Textilia in de gaten voor trends vanaf de Pitti Uomo, Bread & Butter, Premium en de Modefabriek.