TOP

Modefabriek geannuleerd, België scherpt coronaregels winkels aan en nieuwe CCO voor Maison365

De aankomende editie van Modefabriek, op 23 en 24 januari 2022, kan niet doorgaan. De onzekerheden rondom de lockdown en oprukkende omikronvariant zijn te groot. Verder komt België met extra coronaregels voor winkels, heeft Maison365 een nieuwe CCO en zorgt de lockdown naar verwachting tot 40 tot 50 procent langere levertijden bij pakketbezorgers. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 23 december.

Foto: Maison365

Modefabriek gaat opnieuw niet door

De wintereditie van Modefabriek gaat niet door. De harde lockdown die in elk geval tot 14 januari 2022 geldt, heeft de organisatie doen besluiten om de aankomende editie op 23 en 24 januari te annuleren. Omdat er te veel onzekerheid is rondom een eventuele verlenging en omdat niet gegarandeerd kan worden dat het evenement – nu de omikronvariant snel oprukt – op een veilige manier gehouden kan worden, laat het team van Modefabriek weten. De verslagenheid is groot: “Met de eerdere edities die we moesten verplaatsen, zagen we het van tevoren aankomen. Dit keer totaal niet. We zaten in een fantastisch rijdende trein en dan ineens klap je tegen een stalen deur aan.” Na de feestdagen begint de organisatie met ‘frisse moed’ aan de voorbereidingen van de zomereditie. Die staat gepland voor 10 en 11 juli 2022.

Lees ook: Modefabriek gaat opnieuw niet door. ‘Een shock voor de branche’

Geen sluiting, wel extra beperkingen voor winkels in België

Na Nederland komt ook België met strengere coronamaatregelen, al zijn die minder ingrijpend dan in ons land. Onder meer bioscopen en theaters gaan vanaf zondag 26 december in elk geval tot eind januari dicht. Horeca en winkels mogen openblijven, zij het met beperkingen. Cafés en restaurants moeten om 23:00 uur dicht. Er komt geen uitzondering tot middernacht voor oud en nieuw. Voor de retail geldt dat shoppers maximaal met z’n tweeën tegelijk mogen gaan winkelen (minderjarige kinderen niet meegerekend) en het aantal klanten per winkel wordt beperkt tot één persoon per tien vierkante meter. Dat melden Belgische media.

Brancheorganisatie Mode Unie is kritisch. “Onbegrijpelijk dat alle modewinkels opnieuw kind van de rekening zijn van een probleem dat zich enkel in een drietal grote winkelstraten voordoet”, zegt directeur Isolde Delanghe. “Shoppen in kleinere steden en gemeenten kan perfect veilig en zonder grote volkstoeloop, dus we zien helemaal niet in waarom daar extra maatregelen genomen worden. Eerder dan alle individuele winkels te straffen omdat er veel volk rondloopt in de provinciale hoofdsteden, zouden de winkelstraten waar zich een probleem voordoet in moeten zetten op crowd control.”

‘Lockdown leidt tot 50 procent langere levertijden pakketten’

De lockdown die deze week inging, gaat tot grote vertragingen in de pakketbezorging leiden. Dat meldt Emerce op basis van een data-analyse van transportmanagementbedrijf Wuunder. Daaruit blijkt dat pakketten die door de grootste bezorgdiensten van Nederland worden verwerkt, gemiddeld 40 tot 50 procent langer onderweg zijn. Pakketten zijn dan vanaf het moment van versturen tot aan bezorging gemiddeld tot de anderhalve dag en twee dagen onderweg, waar dat voor de lockdown meestal een tot anderhalve dag was. Wuunder is niet de enige partij die waarschuwt voor vertragingen: Thuiswinkel.org trok deze week ook al aan de bel en PostNL gaf aan geen tijdige levering te kunnen garanderen.

Maison365 benoemt nieuwe CCO

Maison365 heeft sinds november een nieuwe CCO: Kim Kennedie. Kennedie werkte daarvoor een kleine vijf jaar bij De Bijenkorf, waarvan de laatste tweeënhalf jaar als senior brand partnership specialist. Maison365 is een online personal shopping-dienst die sinds de oprichting in 2016 inmiddels meer dan 25.000 vrouwen als klant heeft. Het platform verstuurt kledingboxen die op maat worden samengesteld, op basis van een intake met een styliste. Het bedrijf is al actief in Nederland en België en maakt binnenkort de overstap naar de Duitse markt. Kennedie is als nieuwe CCO niet onbekend met het concept: ze werkte eerder ook bij The Cloakroom, een online personal shopper voor mannen.

Arma doneert 10 procent van aankopen feestperiode aan goede doelen

Arma zet zich in de feestmaand in voor de goede zaak. Het leermerk wil 10 procent van elke aankoop die tussen 17 december 2021 en 17 januari 2022 wordt gedaan doneren aan non-profitorganisaties Educate Girls, Plastic Soup Foundation, Solidaridad, Terre des Hommes en Union for International Cancer Control (UICC). Dat meldt het label in een persbericht. Klanten kunnen bij het afrekenen van hun aankoop zelf kiezen naar welke organisatie het bedrag moet gaan.