TOP

Mitex Modemonitor 2010: Jeansomzet daalt opnieuw

De jeanswinkels noteerden voor het derde jaar op rij een omzetdaling. Na het topjaar in 2007 (+7,7%), wist het segment dit omzetniveau in 2008 nog redelijk vast te houden (-0,4%). In 2009 moesten de jeansondernemers veel omzet inleveren (-6,7%) en het afgelopen jaar nog eens 2,6%.

In tegenstelling tot andere segmenten wisten de jeanszaken de gemiddelde prijs van de verkopen niet te verhogen. In het eerste half jaar bracht alleen juni een overtuigende plus en maart een kleine verhoging. In het tweede half jaar waren augustus, september en november goede maanden, maar de pieken waren kleiner dan in de andere segmenten.

Goedkoper
Harry Bijl, branchemanager jeans: “In jeans zien we al een paar seizoenen een verschuiving naar goedkopere labels. Bovendien is er behoorlijke  concurrentie van de dames- en herenmode die  met hun aanbod de afgelopen jaren zijn opgeschoven naar het casual segment.

De prijsbewuste consument, het consumentenvertrouwen dat onder druk staat en het gegeven dat er veel concurrentie is, zette de markt onder druk.”

Renderend
Desondanks kan ook een hoog gepositioneerde winkel renderend draaien. Als het concept klopt en de klant zich op de juiste wijze geprikkeld voelt is er een match. Vast staat wel dat er keihard voor geknokt moet worden om acceptabele omzetten te halen. Het gaat erom dat je als retailer keuzes maakt. Voor alle prijssegmenten geldt dat je – ongeacht het verkoopkanaal – volop beleving rond de koop moet bieden,” concludeert Bijl.

Totaaladvies
Dure merken voelen druk doordat goedkope merken hun producten upgraden. En daar is de gemiddelde consument gevoelig voor. Dus je moet heel creatief zijn om de aandacht van de consument toch vast te houden. Training van verkoopmedewerkers voor het hogere segment is belangrijk vindt de branchemanager.

“Lifestyle  is belangrijk voor de klantengroep die  bereid is een bovengemiddeld  prijs te betalen. Het gaat hen om de totale uitstraling, dus ook om de polsbandjes, petjes en bovenstukken. Een dergelijk totaaladvies gaat bijna richting styling en dat kun je niet aan een zaterdaghulp overlaten “.

Internetaankopen tenslotte zijn voor de kopersgroep in het jeanssegment heel gewoon. “De jongere doelgroep laat zich niet leiden door de openingtijden van winkels,” concludeert de branchemanager.