TOP

Met je webshop naar het buitenland

Het voordeel van een webshop is dat je niet persé afhankelijk bent van de Nederlandse markt, maar je afzetgebied kunt uitbreiden naar het buitenland. Zo is Duitsland interessant, omdat het hier nog relatief goed gaat. Maar internationaal uitbreiden is makkelijker gezegd dan gedaan. Waar moet je rekening mee houden?

1) Om buitenlandse klanten te trekken is een Engelse vertaling van je site een must.

Voor sommige landen is het zelfs aan te raden om een aparte webshop op te zetten in de eigen taal, valuta en met een lokale klantenservice.

2) Het in Nederland zo populair iDeal is in het buitenland niet beschikbaar, maar elk land heeft vaak wel eigen betaalmethodes. Soms loont het ook om een lokale bankrekening te openen.

3) Je kunt de klantenservice vanuit Nederland bestieren, maar als de afzet toeneemt loont het wellicht de moeite om een lokaal telefoonnummer te nemen met klantenservicemedewerkers in de eigen taal.

4) Elk land kent zijn eigen regels en wetten op het gebied van ecommerce. Volgens de Duitse wet hebben consumenten bijvoorbeeld veertien dagen om te retourneren, terwijl dit in Nederland binnen zeven dagen moet gebeuren.

5) Als je boven een bepaald omzetbedrag komt, moet je BTW in het betreffende land afdragen in plaats van in Nederland. Deze bedragen kunnen per land verschillen.

Meer weten? Alle do’s en don’ts kun je op maandag 7 november gaan horen op Textilia’s Mode Experience tijdens de learnshop van Jeroen Leenders van Salesupply. Hij adviseert en ondersteunt bij de uitrol van webshops in het buitenland.

Meld je hier aan voor Textilia Mode Experience.