TOP

Mei goede omzetmaand voor mode, Omoda komt met kinderkleding en C&A verkoopt via Amazon

Mei was een goede omzetmaand voor de mode- en schoenenretail. Verder: Omoda breidt het assortiment uit met kinderkleding én een eigen vrouwenmodecollectie, C&A gaat via Amazon verkopen en hakkenmerk Feraggio lanceert een sharefunding-campagne om de groeiplannen te realiseren. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 30 juni.

Foto: Feraggio

Sterke meimaand voor mode- en schoenenretail

De maand mei is positief verlopen voor de mode- en schoenenretail, blijkt uit cijfers van het CBS. Kledingwinkels zetten in 15,7 procent meer om ten opzichte van een jaar eerder, schoenen- en lederwarenzaken plusten met 14,2 procent. Daarmee presteerden de sectoren het best binnen de totale non-foodretail, waar de omzet met 1,3 procent groeide. De branches halen echter niet het niveau van april, toen er omzetplussen tussen de 55 en 60 procent werden gerealiseerd ten opzichte van 2021. Dat heeft te maken met de lockdown; vorig jaar kon in april alleen op afspraak geshopt worden en mochten de winkels pas eind van de maand helemaal open, terwijl winkeliers hun klanten in april 2022 wel zonder beperkingen konden ontvangen. In totaal zette de detailhandel 0,7 procent meer om. De online verkopen daalden met 8,4 procent ten opzichte van een jaar eerder. Webwinkels zagen de omzet met 12,3 procent afnemen en multichannel retailers zetten online 3,5 procent minder om. Online aanbieders van kleding verkochten daarentegen 16,9 procent meer in mei, tegen een min van 8 procent in april ten opzichte van het jaar daarvoor.

Omoda breidt assortiment uit met kinderkleding

Omoda breidt uit met kinderkleding. Dat meldt Twinkle op basis van een presentatie die CEO Jan Baan tijdens de Webwinkel Vakdagen op 29 en 30 juni gaf. De retailer startte vorig jaar met de online verkoop van mannen- en vrouwenkleding, maar kindermode ontbrak tot nu toe nog. De eerste collectie zal uit zo’n 2500 tot 3000 items bestaan. Omoda hanteert voor de kinderkleding dezelfde strategie als voor het volwassen assortiment; de artikelen worden met elkaar gecombineerd en als complete outfits getoond voor inspiratie. Ook nieuw is dat de retailer onder het eigen label Notre-V kleding voor vrouwen gaat brengen, naast het bestaande aanbod van schoenen, tassen en accessoires. Omoda start met een compacte modecollectie van 60 items. “Passend binnen onze ‘boutique focus’”, aldus Baan. “Geen massa.”

‘Zelfstandige moderetailers worstelen met verkoop duurzame kleding’

Zelfstandige modewinkeliers worstelen met de verkoop van duurzame kleding. Dat blijkt uit het onderzoeksproject Next Fashion Retail, dat is uitgevoerd door de Haagse Hogeschool, de TMO Fashion Business School en Cube Retail onder multibrandretailers in het MKB. Een groep die als aanjager kan fungeren om de transitie naar duurzame kledingconsumptie in gang te zetten, zo stellen de onderzoekers; ze beschikken over een uniek winkelaanbod van diverse merken en genieten veel vertrouwen bij hun klanten. Het verkoopaandeel in ‘groene’ mode blijft op dit moment echter achter omdat consumenten nog te weinig kennis over het onderwerp hebben en verkoopmedewerkers het lastig vinden om klanten op dit vlak goed te adviseren. Daar ligt volgens de onderzoekers een kans. “Mits zij zich beter bekwamen om klanten daarover te informeren.” Next Fashion werkt nu aan diverse tools om de kennis van winkelpersoneel te vergroten en de communicatie met de klant over duurzaamheid te verbeteren. Deze zullen in het najaar van 2022 op de winkelvloer van de bij Next Fashion Retail aangesloten winkeliers worden getest. Het gaat om Berden, Brandmission, Castelijn Mode, Hype Heroes, Kokotoko, Modehuis Blok, Rinsma Modeplein, Van Tilburg Mode & Sport en Wagenaar Mode.

C&A gaat via Amazon verkopen

C&A gaat een deel van de collectie via Amazon verkopen, schrijft Retaildetail. Het gaat om een selectie van basics voor vrouwen, mannen en kinderen via amazon.de. Na Duitsland wordt de samenwerking verder uitgerold naar het Nederlandse, Franse, Italiaanse en Spaanse platform van de e-commercegigant. Met de stap wil C&A zijn online aanwezigheid versterken. “Amazon wordt een steeds belangrijkere modebestemming voor consumenten in Europa”, aldus chief digital officer Joris van Rooy. “Wij vinden het belangrijk hen te helpen het beste bij C&A te vinden, vooral wanneer hun reis bij Amazon Fashion begint.” Ook voor Amazon is fashion een belangrijke groeipijler. Recent opende het bedrijf nog zijn eerste fysieke modewinkel.

Feraggio lanceert sharefunding-campagne

Feraggio start met een sharefunding-campagne via Eyevestor om de groeiplannen te financieren. Dat meldt het Nederlandse hakkenmerk in een persbericht. Sharefunding lijkt op crowdfunding, met een belangrijk verschil: investeerders worden voor een klein stukje mede-eigenaar en zullen naar verwachting in de toekomst dividend uitgekeerd krijgen. Feraggio streeft ernaar in de eerste ronde €150.000 op te halen. Daarmee wil het merk investeren in marketing en advertising, de website verbeteren, de voorraad verhogen en vooral de stap naar het buitenland zetten. Er lopen al gesprekken met geïnteresseerde partijen in Duitsland, Zuid-Korea en het Midden-Oosten. “We willen ook in die landen van Feraggio een succes maken”, stelt oprichter en CEO Juliette de Vries. “En onze slogan uitdragen: heel the world.”