TOP

Start je kledingmerk met deze handige tips!

Een eigen online winkel kan binnen enkele weken operationeel zijn. Houd er echter rekening mee dat steeds meer individuen hun kledinglijnen lanceren, waardoor de industrie concurrerend wordt. Daarom heb je een onderscheidende strategie nodig die je naar de top kan stuwen.

Je moet goed thuis zijn in meer dan alleen ontwerpen, textiel, creativiteit en over enthousiasme beschikken. Je hebt geluk! Want we gaan je alles vertellen van het begin tot het einde over deze leuke uitdaging.

Een businessplan maken

Je kent het gezegde: “Een goede voorbereiding is het halve werk” vast en zeker wel.

Zoals het gezegde al aangeeft, is een businessplan een allesomvattende voorbereiding voor het lanceren van jouw kledinglijn. Deze strategie zal dienen als een routekaart die je kunt volgen terwijl je de komende jaren aan de langetermijndoelstellingen werkt. Een producent van lijm purschuim heeft zijn activiteiten ook niet zomaar uit de duim gezogen, het vergt een goede voorbereiding en adequaat onderzoek naar mogelijkheden. 

Denk na over het resultaat dat je wilt bereiken en hoe je weet dat je daarin geslaagd bent. Probeer iets te bedenken of een oplossing te vinden voor een probleem dat hen zal verleiden of motiveren om jouw product te kopen. Het is slim om je bedrijfs voorstel toe te voegen aan je arsenaal aan tools om je kledingbedrijf te laten groeien.

De volgende overwegingen zijn enkele belangrijke

Wat de concurrent doet is handig om te weten zodat je niet precies dezelfde kleding laat ontwerpen en maken. Laat je inspireren door de huidige mode maar kijk ook naar wat de mens in de toekomst gaat doen en leuk gaat vinden. Volg het nieuws wat op wereldwijd niveau plaatsvindt en speel hierop in. Als voorbeeld; de huizenmarkt in Nederland vraagt om extra woningen waardoor glaswol isolatie razend populair geworden is. Zoek dergelijke kansen ook in de kledingindustrie en grijp deze met beide armen aan.

Methodologie voor het stimuleren van inkomsten

– De kanalen die je van plan bent te gebruiken, de prijzen die je in rekening wilt 

brengen en meer dienen bepaald te worden.

– Je dient de merken, retailers te onderzoeken en degenen te vinden die producten 

leveren volgens jouw smaak en eisen.

– De kosten van de productie en de methodiek maken onderdeel uit van je kostprijs.

Ga bijvoorbeeld voor duurzaamheid om zodoende de prijs te kunnen verhogen.

– Maak een kosten-batenanalyse voordat je van start gaat met de realisatie van de 

kledinglijn en kijk gedurende het proces hoe je geld wordt besteed.

– Doe geregeld een marktanalyse en blijf gefocust op je doel.

Blijf up-to-date

De kledingindustrie beweegt in hoog tempo waarbij je continu vooruit moet denken en het seizoen wat in de toekomst ligt reeds klaar hebben liggen. Woon daarom geregeld een modeshow bij, lees magazines, onderzoek kleding en analyseer de markt, let op vormen, kleurenpaletten en trends. 

Onderzoek bijvoorbeeld wat beroemdheden en actueel bloggers graag dragen en maak jouw keuze. Wees uniek om in een markt door te breken.