TOP

Meer omzet voor moderetailers in februari, Hudson’s Bay wil huurverlaging en TK Maxx opent in Apeldoorn

De modebranche heeft in februari een flinke omzetstijging behaald ten op zicht van een jaar eerder. Dat meldt het CBS. Verder: uit een beoordeling blijkt dat 86% van de deelnemende merken aan het Convenant Duurzame Kleding en Textiel goed op weg is om te voldoen aan de afspraken in het convenant, het nieuwe filiaal van TK Maxx in Apeldoorn is onder grote belangstelling geopend en Hudson's Bay wil minder huur en kleinere winkels, maar de verhuurders liggen dwars.

CBS: omzet modebranche ruim 7 procent hoger in februari

De omzet van de winkels in non-food groeide in februari met 5,7 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was ruim 4 procent hoger dan een jaar eerder. Ook de omzet van kleding – en schoenen was hoger dan een jaar eerder. Kledingwinkels noteerden in februari 7,2 procent meer omzet, schoenenwinkels 5,7 procent. De online omzet was in februari 16,8 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Pure players hebben 11,3 procent meer omgezet. De online omzet van multi-channel winkels groeide met 26,5 procent.

Negen van tien textielbedrijven goed op weg met duurzame afspraken

Uit een beoordeling blijkt dat 86% van de deelnemende merken aan het Convenant Duurzame Kleding en Textiel goed op weg is om te voldoen aan de afspraken in het convenant. Dat staat in de jaarrapportage die het convenant vandaag publiceert. Door inzicht te verzamelen van omstandigheden in een groter aantal productielocaties, in de materialen die bedrijven gebruikten en een analyse te maken van de eigen productieketen, namen bedrijven in 2018 concrete actie om hun bedrijfsvoering zo te veranderen dat ze de risico’s op misstanden in hun productieketen beter aan kunnen pakken.

De invloed van het convenant nam in het derde jaar opnieuw toe: eind 2018 deden inmiddels 92 kleding- en textielmerken mee, samen goed voor zo’n 48% van de omzet op de Nederlandse markt. Hiermee halen we nagenoeg de doelstelling om 50% van de Nederlandse markt deel te laten nemen in 2018. Ook de internationale samenwerking met andere initiatieven groeit. Samen kunnen partijen en bedrijven zo beter een vuist maken om de internationale kledingindustrie te verduurzamen.

Hudson’s Bay wil minder huur en kleinere winkels, verhuurders liggen dwars

Om de 15 slecht draaiende warenhuizen eindelijk winstgevend te krijgen, poogt Hudson’s Bay huurverlaging te bedingen bij verhuurders. Dat bevestigen betrokkenen aan het AD. De vastgoedbazen liggen dwars en beroepen zich onder meer op een spijkerharde meerjarige huurgarantie. Anderhalf jaar na de opening van de eerste vestigingen in onder meer Amsterdam, Den Haag, Den Bosch, Leiden en Rotterdam, is het alarmfase tien voor Hudson’s Bay. Consumenten blijven massaal weg. Het eerste volledige jaar leed Hudson’s Nederlandse warenhuizen een verlies van 80 miljoen euro, zo lekte eerder al uit. En nu zou de Duitse moeder Karstadt overwegen nog dit jaar het faillissement aan te vragen, schreef het Duitse Wirtschaftswoche vorige week.

TK Maxx in Apeldoorn onder grote belangstelling geopend

In hartje Apeldoorn is op zatyerdag 13 april om 10.00 uur onder grote belangstelling kledingwinkel annex warenhuis TK Maxx geopend, meldt De Stentor. Op een rode loper stonden ruim vijftig mensen te wachten tot het luik van de zaak openging. Daarna stroomde de zaak al snel behoorlijk vol. Het is voor TK Maxx na onder meer Amsterdam (2), Rotterdam (2), Den Haag en Groningen de elfde vestiging in Nederland. In het oosten van het land heeft Apeldoorn de primeur.