TOP

Meer omzet en bezoek voor Batavia Stad, ‘veel fouten bij WOZ-waardering winkelpanden’ en nieuw kennisplatform voor retailers

Outletdorp Batavia Stad heeft vorig jaar meer omzet gemaakt én meer bezoekers getrokken en er is een nieuw data- en kennisplatform voor retailers. Verder: winkeliers betalen vaak nog te veel belasting omdat gemeente fouten maken bij de WOZ-waardering. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 13 februari.

XL-tags waarmee Zalando retouren van gedragen kleding wil terugdringen, is een pilot

De grote tag die Zalando aan kleding hangt om te voorkomen dat items na het dragen toch worden geretourneerd, is een pilot zegt de Duitse e-tailer tegen Twinkle. Zalando test deze aanpak inmiddels anderhalf jaar en past het alleen toe in de categorie ‘occasion wear’. Mogelijk krijgen meer productgroepen zo’n XL-tag, maar daarover staat nog niets vast.

De tag is wit, 10 bij 15 centimeter groot, hangt aan de buitenzijde van een kledingstuk en er staat met koeienletters op: ‘Do not remove this tag. Returns will only be accepted if this tag remains attached to the product’.

Nieuw kennisplatform voor retailsector: Retail Insiders

De retailbranche heeft sinds vandaag een nieuw, centraal kennisplatform voor de totale retailsector: Retail Insiders. Dat meldt branchevereniging Inretail in een persbericht. Op dit platform is alle beschikbare retailinformatie verzameld en er wordt duiding gegeven om zo de sector te versterken met essentiële cijfers en informatie.

Retail Insiders brengt cijfers over onder andere on- en offline omzetontwikkeling, werkgelegenheid, winkelvloeroppervlakte en leegstand. Deze data zijn afkomstig van partijen als Panteia, Locatus, CBS, GfK en Nielsen. Door deze data te combineren ontstaat er volgens Inretail een totaalbeeld van de markt. ‘Daarnaast wordt er extra waarde aan de data toegevoegd, aangezien deze geduid, verrijkt en voortdurend geactualiseerd worden door professionals’.

Initiatiefnemers van dit platform zijn Inretail en Thuiswinkel.org. Retail Insiders moet uitgroeien tot dé bron van marktdata en onderzoek voor de retailprofessional.

Meer omzet en bezoek voor Batavia Stad in 2018

Retailers in outletcentrum Batavia Stad in Lelystad hebben in 2018 11,4 procent meer omzet geboekt dan in 2017, meldt Retailnews. Ook steeg het aantal bezoekers met 6,6 procent. Volgens moederbedrijf VIA Outlets trok Batavia Stad vooral meer buitenlands bezoek (+28%), met name uit China, Egypte, Saoedi-Arabië en Koeweit. Hierdoor steeg ook het aantal taxfree aankopen met 23 procent ten opzichte van 2017.

De groei komt volgens VIA Outlets mede door de komst van merkwinkels als Balr, Karl Lagerfeld en Tommy Hilfiger vorig jaar. Batavia Stad is tevreden met deze resultaten, ook omdat de totale Nederlandse retailmarkt vorig jaar slechts met 1,2 procent groeide. “Dat laat wel zien dat onze strategie consumenten aanspreekt”, aldus centre director Patrick Jansen.

Vorig jaar bezochten 350 miljoen mensen in totaal de elf Europese outletcentra van VIA Outlets, een groei van 3,5 procent. De omzet van de elfhonderd zaken groeide met 9,3 procent naar 1,1 miljard euro.

Kijktip: docu over Vivienne Westwood op NPO2

De NTR zendt op donderdag 7 maart om 22.55 uur op NPO 2 een documentaire uit over mode-icoon Vivienne Westwood: ‘De rebellie van Vivienne Westwood’. De inmiddels 77-jarige, onbetwiste modekoningin is nog even flamboyant en eigenzinnig, schrijft de omroep in een persbericht.

Ondanks haar leeftijd schroomt Westwood niet op stilettohakken te lopen of op de fiets door Londen te rijden. Ze staat bekend om haar subversieve en originele kijk op de Britse mode. Haar zoon omschrijft haar als de ‘laatste echte Britse punk’. In het begin van de documentaire verzucht ze, met veel gevoel voor dramatiek, dat ze helemaal geen zin heeft om het verleden op te rakelen: ‘Saaaaai!’ Waarna zich een film ontrolt over haar leven dat in vele opzichten groots en meeslepend is.

‘Nog veel fouten bij WOZ-waardering’

Gemeenten maken nog veel fouten bij de waardebepaling van bedrijfs- en winkelpanden. Dat stelt vastgoedspecialist Previcus in een artikel op Vastgoedjournaal. Hierdoor worden er bij de WOZ-waardering veel fouten gemaakt.

Bij de jaarlijkse waardebepaling van vastgoed maken gemeenten een schatting op basis van een model. Hierbij wordt volgens Previcus niet gekeken naar de specifieke situatie van het pand en de directe omgeving. Dat leidt ertoe dat er een huur wordt aangehouden die niet markt-conform is en dat er onvoldoende rekening wordt gehouden met de risico’s van het pand en factoren in de omgeving die ook een rol spelen, zoals leegstand.

Retailers die weinig aandacht schenken aan de WOZ-beschikking lopen het risico jaarlijks onnodig te veel belasting te betalen, concludeert de vastgoedspecialist.