TOP

Mastercourse: de winkel als theater

Hoe zet je een succesvol retailconcept neer? Carin Frijters begeleidt deelnemers in zeven lessen bij het neerzetten van een onderscheidend concept tijdens de mastercourse ‘De winkel als theater’. Twee cursisten vertellen wat ze de cursus hebben gehad

Karin Wessels, marketingmanager Livera:

“De cursus liep voor mij parallel aan het proces van het opzetten van onze nieuwe pilotwinkels. Dus elke keer werd ik meer een volwaardige partner aan tafel in de discussie. De cursus dwingt je ook om naar buiten te gaan en te kijken in andere winkels. Ik ben zeven keer op pad geweest met mijn camera. De veranderingen bij Livera speelden al, maar we gaan nu wel dingen aanscherpen. En in een aantal zaken ben ik ook bevestigd. Qua geur wilden we bijvoorbeeld geen formulegeur, maar een geur per seizoen. Tijdens de mastercourse bleek dat dit een goede keuze is. Ik heb niet altijd nieuwe inzichten op gedaan, maar ik ging daardoor wel de diepte in en mijn kennis werd opgefrist. De diversiteit van de groep kan een pluspunt zijn, maar ik vind het wel jammer dat ik er niet veel mensen uit de retailbranche voor mijn netwerk aan over houd. Het is behoorlijk wat huiswerk, maar ik heb het met heel veel plezier gedaan. Je bent er een keer in de twee weken een dagdeel mee bezig. Het is super-interessant om naar de cursus te gaan, maar als je niet het huiswerk doet en vertaalt naar je eigen situatie is het wel een beetje zonde. Als je met passie met je vak bezig bent is het geen moeite.”

Nynke Ott, stylist/ondernemer Etalageburo CreaVision:

“Ik was al tijden op zoek naar een cursus of lezing die inspireert en dieper op de materie ingaat, als aanvulling op mijn opleiding en praktijkervaring. Ik doe veel op gevoel omdat ik een creatief mens ben en de cursus zet mij heel erg aan het denken. Het vak van etaleur wordt steeds belangrijker om het verschil te maken in de winkel. Met deze cursus wil ik alle nieuwe vaardigheden eigen maken die nodig zijn om mijn klanten goed van dienst te kunnen zijn. Het voldoet zeker aan mijn verwachtingen en inspireert me om soms op een andere manier tegen dingen aan te kijken. Het huiswerk is goed te doen, maar ik had verwacht het merendeels ’s avonds te kunnen doen. Dit blijkt niet altijd mogelijk omdat het soms zinvol is om tijd vrij te maken om op stap te gaan om winkels te bekijken. We bespreken veel met elkaar in de groep en ik vind het heel interessant om te weten hoe andere mensen tegen dingen aan kijken. De groep is een gevarieerd gezelschap van inspirerende mensen en er zijn enthousiaste en inspirerende gastsprekers op steeds wisselende, mooie locaties. Daarnaast is er tussen de lessen door altijd ruimte om met Carin te sparren.”

7 lessen

Tijdens de mastercourse wordt de winkel ontleed: van het bedenken van een retailconcept naar de praktische invulling. Tijdens zeven bijeenkomsten (tussen 7 februari en 24 mei) leer je van verschillende retailexperts over de verschillende aspecten van het ontwikkelen van een onderscheidend concept en het vertalen ervan naar de winkelvloer. Aan bod komen de veranderde consument en zijn koopgedrag, de klantenreis, het retailconcept en vooral ook de inzet van stimuli als retailtechnologie, instore communicatie, licht, kleur, geluid en geur. Je krijgt bruikbare tips en tricks en gaat aan de slag met je eigen case. Aan het eind van de mastercourse geef je een presentatie van jouw concept. De lessen vinden plaats op verschillende inspirerende locaties in Nederland (o.a. Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven). Na afloop ontvang je een certificaat van deelname.

Korting

Als je je vóór 1 februari 2014 inschrijft, profiteer je als lezer van Textilia van € 150,– korting en betaal je slechts € 1.995,– p.p. (excl. BTW). De prijs is inclusief een exemplaar van Prikkel de Koopknop, digitale hand outs van alle presentaties, koffie, thee en koek. Je kunt je aanmelden via de website van CF Retail of door te mailen naar info@cfretail.nl met actiecode TEXTILIA. Alle lessen (met uitzondering van de eindpresentatie) zijn ook los te volgen. De lessen beginnen dan maximaal een uur eerder, zodat je eerst een introductie krijgt van het algemene kader waarin de les wordt gegeven.