TOP

‘Man wordt tijdens winkelen meest beïnvloed door partner’

De meeste Nederlandse mannen laten zich voor hun kledingkeuze beïnvloeden door hun partner. Bijna driekwart van de mannen is gevoelig voor de mening van zijn vrouw of vriendin.

Dat blijkt uit onderzoek van mannenmodeketen Only for Men. Dit bedrijf deed onderzoek in twaalf provincies om meer te weten te komen over onder meer de kleding, het uiterlijk en de vrije tijd van de Nederlandse man.

Alleen winkelen

Behalve door hun partner laat 17,7% van de ondervraagden zich beïnvloeden door de mening van hun vrienden, favoriete presentator (4,3%) of moeder (3,5%).

Het overgrote deel van de ondervraagden (61,4%) neemt tijdens het winkelen het liefst zijn partner mee. Alleen winkelen doet 32,7% van de mannen, terwijl 4,8% gaat shoppen met zijn vrienden. Slechts 1,1% winkelt het liefst met zijn moeder. 

Favoriete schoenen

Ook heeft Only for Men de respondenten gevraagd wat hun favoriete schoeisel is. Hieruit blijkt dat er een redelijk evenwichtige verdeling is: over het algemeen draagt 35,3% het liefst nette schoenen, tegenover een 33,1% dat kiest voor sneakers. Maar in Noord-Holland, Limburg, Utrecht, Flevoland, Zuid-Holland en Friesland kiezen mannen eerder voor sneakers dan nette schoenen. 

De Nederlandse man vindt sokken over het algemeen niet erg belangrijk. De meeste mannen (57,1%) dragen zwarte sokken. Daarnaast kiezen sommigen voor sportsokken (18,5%) en andere voor sokken met prints (13,3%).  

Daarnaast heeft Only for Men gevraagd naar het scheergedrag van de mannen en hoe lang de mannen gemiddeld voor de spiegel staan. Lees de overige resultaten in het online verslag