TOP

Lingerieconcern Calida wil eigen winkels openen

De Zwitserse Calida Group (lingeriemerken Calida, Aubade) rekent komend jaar op een verdere teruggang van omzet en winst. Toch gaat de lingerieproducent zich richten op de expansie van zijn merken (Aubade) via eigen winkels. Ook overnames worden niet uitgesloten.

In 2008 liep de omzet terug met 1% naar 229,6 miljoen Zwitserse frank (154,4 miljoen euro). Dit verlies zou volledig terug te voeren zijn op de zwakke Europese munt ten opzichte van de Zwitserse frank. Gecorrigeerde voor deze muntwaardedaling groeide de omzet ten opzichte van 2007 met 1,4%.

Het merk Calida bereikte 158,5 miljoen Zwitserse frank omzet (een stijging van 0,7%, gecorrigeerd 2,6%). Aubade zette 1,2% meer om, en bereikte daarmee 71 miljoen Zwitserse frank. De winst van het concern verminderde met bijna 31%, waarvan een derde is toe te schrijven aan de koersdaling.

Calida wil het aantal eigen winkels van 116 nu, in 2009 laten stijgen met 20. Bij Aubade moet het aantal eigen winkels groeien van 26 naar zo’n 34. De Calida winkels en shop-in-shops dragen 43% bij aan de omzet. Bij Aubade is dat 18,5%. Een efficientyslag zal nog gemaakt worden in de productiekosten van Aubade.

CEO Felix Sulzberger laat Het Duitse vakblad TW Network weten de ontwikkelingen bij Schiesser goed in de gaten te houden.