TOP

Levi’s wint rechtszaak om rood vaantje

Alleen Levi's mag een rood vaantje op haar producten gebruiken. Dat bepaalde een Duitse rechter in de zaak tussen het Amerikaanse jeansmerk en de Zwitserse retailer Colloseum Holding AG. De uitspraak heeft gevolgen voor de hele EU.

De rechter in Karlsruhe beëindigde met haar beslissing een driejarig juridisch gevecht tussen Levi’s en Colloseum. Laatstgenoemde bracht vanaf 2001 spijkerbroeken op de markt met een rechthoekig vaantje op de rechter achterzak. Spijkerbroekenmerk Levi’s staat al jaar en dag bekend om een rechthoekig vaantje op de linker achterzak en sleepte Colloseum (veelvuldig) voor de rechter.

Complex geschil

Het geschil tussen Levi’s en Colloseum duurde zogezegd al jaren. De reden hiervoor was ondermeer dat het Bundesgerichtshof Karlsruhe de behandeling van de zaak had geschorst. Over de zaak waren immers vragen over het merkenrecht ingediend bij het Europese Hof van Justitie, de hoogste rechterlijke instantie van de Europese Unie. De behandeling van de zaak kon pas worden hervat toen het Europese Hof antwoord had gegeven op de vragen.

Normaal merkgebruik

Door Colloseum was aangevoerd dat Levi op het rode vaantje geen merkrecht had, omdat Levi het vaantje niet als merk gebruikte. Hierop werd door het Bundesgerichtshof een vraag over ‘normaal gebruik van een merk’ ingediend bij het Europese Hof. Dat oordeelde dat aan de voorwaarde van normaal merkgebruik ook kan zijn voldaan als sprake is van een merk (het vaantje) dat alleen wordt gebruikt via een ander merk (Levi’s), of met een ander merk (Levi’s), en de samenstelling van die twee merken als merk is ingeschreven.

Europese gevolgen

Nu aan de voorwaarde voor normaal merkgebruik is voldaan, kan Levi zich als rechthebbende beroepen op het alleen-recht op het rode vaantje. Colloseum mag geen rode vaantjes meer als merk gebruiken. Dit geldt overigens ook voor alle andere modeondernemers in de EU. De verordening waarop Levi’s zich beroept is van toepassing in de hele Europese Unie.