TOP

Label to watch: VonWinckelmann [interview]*

Franklin von Winckelmann draait al elf jaar mee in de Nederlandse modewereld, maar verbreedt zijn focus van mannenmode naar interieur en zelfs vrouwen. “Je moet meebewegen met de vraag vanuit de markt, anders red je het niet.”

Textilia sprak met Franklin von Winckelmann over zijn label VonWinckelmann

Hoe zou je je label omschrijven?

“Vrij sophisticated met een klassieke, trendy touch. Ik noem het ook  wel ‘smart casual’ apparel; kleding die je zowel overdag als in de avond draagt. Ik werk veel met handgemaakte producten in mijn collecties.”

Waar is je label gevestigd?

Ik woon en werk in Indonesië. Daar ontwikkel ik alles en laat ik alles maken produceren. Omdat er veel handwerk wordt gebruik, ben ik in sommige periode dagelijks in de fabriek om het productieproces te managen. Om de vier maanden ben ik twee maanden in Nederland voor verkoop en leveringen naar klanten.”

Wat zijn de voordelen van het produceren in Indonesië?

“Ik kan hier op kleine schaal veel ingewikkeldere producten laten maken. Bovendien, de technieken die ik toepas in mijn ontwerpen zijn in Europa niet te vinden of anders veel te duur voor een commerciële collectie.”

Je hebt besloten om je focus te verbreden. Zo ben je begonnen met interieurproducten. Waarom eigenlijk?

“Er is wel veel aandacht voor mannenmode, maar ik hoor van retailers dat de doorverkoop niet optimaal is. Mede daardoor heb ik besloten me hiernaast te richten op interieurproducten omdat deze markt aantrekt. Bovendien de interieurproducten die ik ontwikkel en produceer zijn van textiel gemaakt.”

Houd je rekening met trends?

“Ja, je moet meebewegen met de vraag vanuit de markt, anders red je het niet. Zo kreeg ik voor mijn dress shirts veel aanvragen vanuit vrouwenmode-retailers. Gelukkig kan ik de shirts ook laten maken in een vrouwelijke pasvorm dus ga ik dat nu doen.”

Zijn er nog leuke, nieuwe ontwikkelingen?

“Ik heb net een contract getekend met Twol24, een online platform en webshop opgericht door de mensen achter Blend en Ilovefake magazine. Hier zijn vanaf eind oktober mijn ontwerpen op te koop.”