TOP

Label to watch: ‘Ik wil een internationaal merk van Homage maken’

Het nieuwe Nederlandse vrouwenjeansmerk Homage is duurzaam en tijdloos. Na drie seizoenen zijn er vijftig verkooppunten in Nederland en het merk wil graag doorgroeien. Daarom heeft agentschap Jos Bles vanaf 1 juli 2020 de verkoop overgenomen.

Homage werd twee jaar geleden opgericht door Kim van Rossum, die in 2010 cum laude afstudeerde aan het Amfi en daarna werkte in inkoop- en productiefuncties voor Supertrash, ST. studio, Harper & Yve en Josh V. Het merk brengt statement-stukken die actueel en tijdloos zijn én heel vrouwelijk. “Ik wilde altijd al graag een eigen merk en ben het uiteindelijk gewoon gaan doen. Homage is een eerbetoon aan mijn passie voor denim. Ik vind het belangrijk dat de kleding van hoogwaardige kwaliteit is waardoor het lang meegaat en dus duurzaam is. Daarnaast moet het vrouwelijk én stoer zijn. Ik ben voor winter 2019-2020 begonnen met een minicollectie, met jeans, wat T-shirts en knitwear. Inmiddels is de collectie uitgebreid en zitten er bijvoorbeeld ook pakken in. Ook betaalbaarheid is een belangrijk uitgangspunt. De verkoopprijzen van de jeans liggen tussen 89 en 119 euro.”

Wassingen met minimale milieu-impact

De collectie van Homage is duurzaam en wordt volledig geproduceerd in Europa bij gecertificeerde fabrikanten. “Het is voor mij eigenlijk meer iets vanzelfsprekends dan dat het strategie is. Ik vind het belangrijk dat iedereen zijn steentje bijdraagt. We hebben gekeken naar welk onderdeel van het productieproces het meeste impact heeft op het milieu en dat is het wasgedeelte. Voor de wassingen werken we daarom met de nieuwste technologieën, zoals Ozonwash, om de impact op het milieu te minimaliseren. Verder gebruiken we hoogwaardige kwaliteiten van stoffenleveranciers die gecertificeerd zijn. Daardoor gaan de producten langer mee.”

Uitdagingen door corona

Als beginnend merk kreeg ze meteen een grote uitdaging voor de kiezen toen het land in een intelligente lockdown kwam door corona. “Ik vond die periode erg stressvol en onzeker. Ik had net mijn tweede collectie uitgeleverd en opeens stond alles stil. Ik heb mijn best gedaan om klanten tegemoet te komen en mee te denken. Ik ben een aantal klanten kwijtgeraakt door een faillissement. Maar ik heb er ook wel weer nieuwe klanten bijgekregen, omdat winkeliers kritischer worden op de samenwerkingen met leveranciers en open staan voor nieuwe merken. De kaarten werden opnieuw geschud. Het fijne is dat onze producten gelukkig relatief tijdloos zijn waardoor ze later ook nog konden worden verkocht en niet meteen in de uitverkoop hoefden. Zelf heb ik de tijd tijdens de lockdown gebruikt om allerlei tutorials te volgen en me te verdiepen in zaken om vooruit te komen met Homage. Zo is ook de samenwerking met Jos Bles in deze periode tot stand gekomen.”

Uit de wintercollectie 2020-2021:

Samenwerking met een agent

Agentschap Jos Bles is vanaf de zomercollectie 2021 verantwoordelijk voor de verkoop aan retailers in Nederland, met wie het aantal verkooppunten de komende seizoenen zal worden uitgebouwd. “Dat is een samenwerking waar ik erg trots op ben. In eerste instantie ben ik zelf begonnen met de verkoop. Ik ben langs winkels in het hele land gegaan met de eerste collectie voor winter 2019/2020. Er stapten ongeveer dertig winkels in en na twee seizoenen is het aantal verkooppunten verdubbeld. Het merk is goed ontvangen en ik kreeg snel na de eerste levering al meteen nabestellingen. De consument is erg te spreken over de kwaliteit en de pasvorm. Ik denk dat dat de kracht van het merk is. Met Jos Bles hopen we het aantal verkooppunten verder uit te breiden.”

Totaalconcept

Voor de toekomst heeft ze grote ambities. “Ik wil een internationaal merk van Homage maken. Mijn insteek is internationaal en de website van Homage is bijvoorbeeld volledig in het Engels. Maar ik wil me eerst goed vestigen in Nederland voordat we de grens over gaan. Ik denk dat hier ruimte is voor 150 verkooppunten. We zijn momenteel in gesprek met een klant voor een softcorner. Het is tof dat klanten al groots nadenken, omdat ze het merk zo goed verkopen. Uiteindelijk zie ik een totaalconcept voor me met shop-in-shops en een brandstore van Homage.”

Uit de zomercollectie 2021: