TOP

Hoe bewust is jouw zending? De simpele stappen naar duurzaam verzenden

In 2020 telt Nederland naar schatting van het CBS 12.575 webwinkels in kleding. De online aankopen in de modebranche namen met 7 procent toe in de maand juni (t.o.v. juni 2019) volgens cijfers van InRetail. De mogelijke uitbreiding van bol.com met mode, de verdere uitrol van Amazon.nl en de activiteiten van Google Shopping Actions zullen de omzet verder stimuleren. Naar verwachting zullen in 2020 de aankopen in de online fashion verder stijgen. Dit is natuurlijk positief nieuws voor de mode-industrie. Maar welke gevolgen heeft dit voor de duurzaamheid van jouw bestellingen?

In dit artikel lees je alles over de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van duurzaam verzenden.

Duurzame fashion

Dat de mode-industrie impact heeft op het milieu valt niet te ontkennen. Jaarlijks wordt er in Nederland volgens de Dutch Sustainable Fashion Week voor 235 miljoen kilo textiel weggegooid. Gelukkig zijn steeds meer consumenten zich ervan bewust en proberen zij hun consumptiegedrag te veranderen. Dit geldt ook voor producenten. Je ziet steeds meer duurzame alternatieven op de markt komen, waaronder fair fashion en green fashion. Fair fashion richt zich op eerlijke kleding die is geproduceerd onder menswaardige omstandigheden. Het belangrijkste doel bij green fashion is het verminderen van de belasting van het milieu door de mode-industrie.

Zolang het aantal online bestellingen in de modebranche zal blijven stijgen, zullen er ook meer pakketvervoerders op de weg rijden. Dit heeft tot gevolg dat er meer CO2-uitstoot plaatsvindt. Het feit dat 78% van de Nederlanders weleens een bezorgmoment mist is minstens zo verontrustend. Het is daarom goed om bewust te kijken naar hoe je als webwinkel verpakkingen, verzendmethoden, maar ook vervoerders zorgvuldig kiest. Zo kun je jouw CO2-uitstoot zoveel mogelijk beperken. Acht op de tien Nederlanders willen meewerken aan minder CO2-uitstoot, maar willen hiervoor niet extra betalen. Het initiatief lijkt dan ook bij de ondernemers te liggen.

Er is een aantal trends en ontwikkelingen op het gebied van duurzaam verzenden.

Trend 1: Minder lucht verpakken

Door de toenemende groei van e-commerce en de roep om duurzaamheid neemt de noodzaak tot maatregelen toe. Luchtreductie bij verpakkingen kan hiervoor de oplossing zijn. Iedereen herkent het wel: een onnodig grote verpakking. Wanneer je een bestelling plaatst en deze thuis ontvangt, komt het weleens voor dat deze in een te grote doos wordt geleverd. Er zijn diverse slimme verpakkingsmachines op de markt die de lucht uit de verpakking halen. Maar ook verpakkingen die je helpen zo min mogelijk lucht te verpakken zonder grote investeringen. Denk hierbij aan fashionpack.

PostNL voerde onderzoek uit naar onnodig grote verpakkingen. Uit dit onderzoek blijkt dat 93 procent van de consumenten wel eens een product in een te grote verpakking ontvangt. De lucht wordt vaak veroorzaakt door te hoge dozen. Wanneer de hoogte van de doos perfect zou aansluiten op de hoogte van de inhoud, zou dit al 37 procent lucht reduceren waardoor er meer mee kan met de bezorger en er minder CO2-uitstoot ontstaat. Uit het onderzoek blijkt ook dat 80 procent van de consumenten een te grote verpakking (zeer) vervelend vindt. Daarbij koopt 34 procent liever niet meer bij webwinkels die te groot verpakken. Een ander voordeel van kleiner verpakken is dat de zending vaak door de brievenbus kan worden geleverd en er dan ook maar één bezorgpoging nodig is.

Trend 2: Herbruikbare en duurzame verpakkingen

Het aanbod van duurzame verpakkingen neemt toe. Zo heb je bijvoorbeeld biobased verpakkingen. Biobased verpakkingen zijn verpakkingen die gemaakt zijn van hernieuwbare grondstoffen zoals zetmeel, suiker, eiwitten of via micro-organismen. Door constante innovaties in de verpakkingsindustrie wordt er bijvoorbeeld veel gewerkt aan de toepassing van gerecycled materiaal, biobased plastic en de reductie van materiaaldikte. Verpakkingen kunnen zo ontworpen worden dat de milieu-impact minimaal is.

Volgens een onderzoek dat is uitgevoerd door P&G Nederland vindt 55 procent van de Nederlandse consumenten de mogelijkheid om verpakkingen te recyclen het meest belangrijk aan een verpakking in het kader van duurzaamheid. 37 procent van de ondervraagden vindt het bovendien belangrijk dat een verpakking van gerecycled materiaal is gemaakt. De vraag of deze verpakkingen uiteindelijk door de verwerker juist verwerkt worden wordt hierbij in het midden gelaten.

Naast de duurzame verpakkingen zien we ook initiatieven op de markt komen met herbruikbare verpakkingen. Een goed voorbeeld hiervan is de Omoda Ecobox. Dit is een herbruikbare en opvouwbare verzenddoos. De box moet het aantal verpakkingen terugdringen wat milieubesparend werkt.

Trend 3: Groene bezorging en belevering

De verkeersdruk in steden neemt toe, de luchtkwaliteit neemt af en de aarde warmt op. Of het nou één pakket is of een volle pallet: post en pakketten moeten allemaal op een slimme en verantwoorde manier de stad in én uit. Zo is er binnen PostNL een initiatief voor slimmere stadslogistiek dat aansluit op het waarmaken van de duurzame ambities van PostNL: In 2025 uitstoot vrij en overlast arm bezorgen in 25 binnensteden. Dit is conform de GreendealZES. Hoofddoel is om in 2030 alle pakketten in de Benelux emissievrij te bezorgen. Dit is in lijn met het klimaatakkoord. Voor alle verschillende goederenstromen wordt er bekeken hoe dit met zo min mogelijk overlast, en zo duurzaam mogelijk de stad in kan worden gebracht. Zo worden er o.a. licht elektrische voertuigen in binnensteden gebruikt, worden wagenparken verduurzaamt en wordt er geïnvesteerd in de aanleg van laadinfrastructuur op depots.

Tips

Wil jij de vijf tips van PostNL ontvangen om bewuster en duurzamer te ondernemen in E-commerce? Laat dan hier je email achter!

    PostNL gebruikt uw emailadres om u 5 tips te sturen over bewuster en duurzamer ondernemen in E-commerce. Uw gegevens worden opgeslagen in een beveiligde omgeving en nooit verkocht aan derden.