TOP

ABN Amro: slechts gedeeltelijk herstel voor modebranche in 2021

De kleding- schoenenbranche zijn de duidelijke verliezers van de coronacrisis. Dat schrijft ABN Amro in een sectorprognose voor 2020-2021. Althans, de fysieke winkels, zo meent de bank. ABN Amro verwacht dat de volumes in deze branches dit jaar 'met respectievelijk 15 en 10 procent krimpen'. Voor 2021 wordt wel groei verwacht.

Het jaar 2020 is geen topjaar voor de modebranche. Dat blijkt ook nog maar eens uit de sectorprognose van ABN Amro. Met name het tweede kwartaal zorgde voor een enorme omzetdaling. “Hiervoor is een veelvoud aan redenen te noemen. Veel winkels bleven tijdens de lockdown langere tijd dicht, consumenten meden de grote stedelijke winkelcentra vanwege besmettingsangst, het openbaar vervoer werd weinig benut en de sluiting van horeca en de cultuursector maakte het minder aantrekkelijk om te winkelen.”

Terugloop in de winkelstraat, vooral in de grote steden

De passantentellingen op basis van mobiele telefoons lieten een terugloop van wel 80 procent zien in de Nederlandse winkelstraten. Op dit moment ligt dit nog altijd zo’n 40 procent lager, aldus ABN Amro. Met name de grote steden hebben last van het wegblijven van de consument, die liever kiest voor winkelen in de buurt. Consumenten ervaren het winkelen in de buurt als veiliger en ze kopen ook gerichter.

Per 15 augustus ligt het bezoek in winkelgebieden van Rotterdam, Utrecht, Breda, Den Haag en Amsterdam op respectievelijk 34, 37, 45, 47 en 56 procent van het oorspronkelijke niveau. En daar zijn de businessmodellen van deze steden niet op berekend. Op termijn kan dat een probleem worden als consumenten de grote steden blijven mijden.

Verandering in koopgedrag

Consumenten kopen ook minder kleding en schoenen, omdat dit geen eerste levensbehoefte is. En vanwege de onzekerheid over de economische gevolgen van de crisis besteden consumenten hier minder aan. “Daarnaast is er vanwege het thuiswerken en de afgelasting van zakelijke bijeenkomsten ook minder behoefte aan formele kleding. Een laatste belangrijke reden is dat kleding en schoenen voor meer consumenten bij uitstek producten zijn die goed online besteld kunnen worden. Dit laatste deden veel consumenten dan ook en dat gaat ten koste van de fysieke winkel.”

Online groei

De verplaatsing van het fysieke naar het online kanaal is ook duidelijk te zien in de cijfers. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat de online omzet van alle webwinkels en omnichannelers in juni 45 procent hoger lag dan een jaar eerder, de sterkste stijging ooit. Maar die groei is niet genoeg om het omzetverlies in de fysieke kledingwinkels goed te maken.

Er zijn inmiddels tekenen van herstel en juli was volgens brancheorganisatie INretail een goede maand. Toch is het resultaat van het derde kwartaal nog onzeker door de extreme hitte van augustus en de beperkende maatregelen tegen het coronavirus in grote steden als Amsterdam en Rotterdam die de omzet in de fysieke winkelstraten temperen.

Beperkte leveringen

Een ander probleem waar een deel van de retailers in de mode- en schoenenbranche sinds de uitbraak van het virus mee te maken heeft zijn beperkte leveringen. Soms zijn bestellingen bij aanvang van de crisis stopgezet en in bepaalde gevallen kon niet tijdig geleverd worden vanwege capaciteitsproblemen in de productielanden. “Incidenteel heeft dit tot gevolg dat de voorraden met nieuwe collecties met 30 tot 40 procent zijn teruggelopen, terwijl retailers tegelijk met het probleem zitten dat ze oude voorraden niet geheel kwijtraken. Een verschraald aanbod van artikelen in de winkel doet de omzet verder kelderen.

Groothandels lijden mee

De groothandels in kleding- en schoenen hebben het zwaar, net de retailers. Ook zij hebben hinder van leveringsproblemen als gevolg van de crisis. Daarnaast worden producten via websites en platformen steeds eenvoudiger rechtstreeks door producenten aan bedrijven en consumenten aangeboden. ABN AMRO verwacht dat de non food-groothandels dit jaar met 2 procent groeien, minder hard dan de afgelopen jaren. Volgend jaar loopt de groei op naar 4 procent vanwege de verwachte inhaalvraag. Dit verwachte herstel is wel afhankelijk van in hoeverre de afnemers door de coronacrisis heenkomen, aldus de prognose.

Herstel in 2021, maar niet volledig

In 2021 wordt wel een geleidelijk herstel verwacht voor de retail, óók voor de kleding- en schoenenbranche, maar niet tot het niveau van voor de crisis. In met name de genoemde kleding- en schoenenbranche worden ook nog eens een toename van het aantal faillissementen verwacht door onder meer gebrek aan liquiditeiten, dalend winkelbezoek en aanhoudende druk op de marges.

“Uit een recent onderzoek van INretail en Q&A blijkt een verwachte winkelsluiting van 28 procent. Deze sluitingen worden met name in de hoofdstedelijke winkelgebieden verwacht. Vastgoedpartijen voorzien een sluiting van 15 procent van bedrijven uit de retail- en leisuresector. Een afname van het aantal winkels heeft negatieve gevolgen voor de aantrekkelijkheid van winkelgebieden en leidt tot een verwachte daling van de huurprijzen in deze gebieden en meer flexibele huurcontracten.”

Uit de prognose van ABN Amro valt op te maken dat er voor de kledingbranche een groei wordt verwacht van 7 procent en voor de schoenenbranche van 5 procent. Dat is hoopgevend, maar de conclusie van de sectorprognose is ook dat 2021 geen eenvoudig jaar zal worden.

Foto: Pixabay