TOP

Label to watch: comfortabele mannenmode van Atelier Charlie

Atelier Charlie, een nieuw mannenmodelabel dat is opgericht door Lotte van Schijndel, opende begin oktober een tijdelijke winkel op het Centraal Station in Amsterdam. Van Schijndel: “Ik ontwerp lekker zittende kleding die mannen moeten voelen en passen.”
Voordat Lotte van Schijndel mannenmodelabel Atelier Charlie begon in 2017, deed ze eerst de nodige werkervaring op. En niet bij de minsten: zo werkte Van Schijndel onder meer bij Isabel Marant en Lemaire in Parijs en later bij Humanoid en AMATØR in Nederland. Toch knaagde er iets. “Ik wilde al een tijdje iets voor mezelf beginnen. Omdat er al zoveel vrouwenmerken zijn en ik altijd al meer van mannenmode heb gehouden – op de academie in Arnhem zeiden ze al dat ik iets met mannen moest doen – heb ik gekozen voor een herenmodelabel. Mijn centrale gedachte was ook: wat dragen de mannen van vrouwen die graag Isabel Marant of Humanoid – twee van mijn eigen favoriete merken – kopen?”

 

Hoe is Atelier Charlie van de grond gekomen?
 
“Ik ben eigenlijk gewoon begonnen met tekenen en voor ik het wist stond er een hele collectie op papier. Toen heb ik een investeerder aangetrokken en heb ik een kickstart-project opgezet. Dat laatste was vooral bedoeld om te testen of er wel een markt is voor mijn plan. Ik was aanvankelijk van plan om alleen te beginnen met een webshop, maar ik merk dat ik toch ook wel fysieke winkels nodig heb om mensen te moeten overtuigen. Mannen moeten mijn ontwerpen in het echt zien, voelen en passen. Op foto’s vinden ze het heel tof, maar op het eerste gezicht – ook omdat ik de foto’s vrij modieus had ingestoken – te vooruitstrevend. Daarom heb ik in het begin speciale avonden georganiseerd waarbij ik mannen uitnodigde om de kleding in het echt te kunnen zien en aantrekken. En daar reageerde de meeste mannen toch erg goed op; ze kochten uiteindelijk meer stukken dan ik van tevoren had gedacht. Om die reden ben ik heel blij dat ik nu voor twee maanden, als onderdeel van het project Lil’ Amsterdam, een tijdelijke winkel mag runnen op Amsterdam Centraal.”

 

Atelier Charlie1

 
Is er nog een gat in de markt als het gaat om mannenmode?
 
“Wat ik zie is dat er veel corporate mannenmodemerken zijn in Nederlands, zoals Suitsupply en je hebt veel streetwear- en jeansmerken zoals G-Star of Daily Paper. Maar er zit eigenlijk weinig daar tussenin in het luxere segment. Ik werk ook niet met seizoensgebonden collecties, maar met tijdloze items die ik steeds een klein beetje verander of aanpas. Ik ben begonnen met achttien kledingstukken; sommige ontwerpen zijn gelijk aan elkaar maar zijn wel uitgevoerd in verschillende stoffen en kleuren. Ik maak bijvoorbeeld pakken in joggingstof, die sportief ogen. Maar diezelfde pakken zijn er ook in een mooie, luxe stof – die zijn door de stof meer geschikt om naar werk te dragen. Door die achttien items in verschillende stoffen te maken, is er al een hele garderobe ontstaan waarin je weinig mist. Ik heb natuurlijk geen corporate pakken, maar ik denk dat daar ook niet mijn expertise in ligt. Het is vooral kleding die lekker zit en luxe is. Kleding moet vooral ook makkelijk zijn. Ik heb bijvoorbeeld gekozen voor een trui van gekookt wol, dat niet krimpt in de was zoals gewoon wol wel doet als je het verkeerd wast. Daarnaast is alles met elkaar te combineren, dus dat is ook een praktisch aspect dat veel mannen zal bevallen, denk ik.”
 
Wat maakt de kleding van Atelier Charlie nog meer anders?
 
“Alles wordt in Italië en Portugal geproduceerd, dus een stuk duurzamer en hoger qua kwaliteit dan bij de meeste grote merken. Bovendien heb ik een atelier gevonden die met kleine aantallen wil werken. Ik laat van sommige items bijvoorbeeld maar vijftig items maken, daardoor weet je als klant echt iets bijzonders koopt. Een T-shirt heeft een verkoopprijs van €50, een jasje €145 en de prijzen van de broeken zijn vanaf €120, met een gemiddelde marge van 2.5. Die prijzen vallen nog mee als je bedenkt dat sommige stoffen al €50,- per meter kosten. Dat betekent dat ik in het begin een een extra investering moet doen, maar ik wil graag dat er meer mensen in mijn merk gaan lopen en dat het zich gaat verspreiden.”
 
Hoe zie je de toekomst? Wordt de collectie uitgebreid?
  
“Deze achttiendelige collectie zie ik al de basis. De komende tijd wil ik dit wil ik verder doorontwikkelen. Het zullen dus geen seizoensgebonden collecties zijn die ik maak, maar eerder tijdloze items. Voor mijn pasvormen heb ik aan mijn vader, broertjes etcetera gevraagd of ze hun lievelingskledingstuk wilden inleveren. Aan de hand daarvan heb ik een gemiddelde pasvorm gehaald. En dat heeft goed gewerkt want ik krijg vaak te horen dat het allemaal mooi staat. Ook die pasvorm wil ik dan steeds verder aanpassen tot het perfect is. Maar ik wil het wel klein en simpel houden; uiteindelijk doet bijna iedereen maar tien kledingstukken écht vaak aan. En mannen zijn toch ook zo dat ze vaak een kledingstuk dat ze bevalt in drie of meer kleuren willen hebben.”