TOP

Label to watch: Black Mountain Clothing Company [interview] *

Black Mountain Clothing Company maakt jassen die zowel geschikt zijn voor een Noordpool-expeditie als voor het leven in de stad. Over een week staat het Nederlandse label op de Pitti Uomo; hoog tijd voor een gesprek met een van de oprichters van het merk.

Black Mountain Clothing Company is een van de negentien Nederlandse merken die op de Pitti staan van 12 januari tot en met 15 januari. Textilia belt met Don Ernens, managing director en mede-oprichter van het merk.

Wat is jouw achtergrond?

“Ik ben in 1999 begonnen bij Red Wing Shoes als sales & marketing director. Vervolgens heb ik enkele jaren gewerkt voor Lee en Wrangler. Daarna heb ik vijf jaar als business consultant gewerkt voor verschillende klanten. Mijn laatste opdracht was voor LVMH; daar heb ik voor het merk R.M.Williams een nieuwe brand en productidentiteit ontwikkeld.

Waarom ben je een eigen label gestart?

“Het is naar mijn idee onvermijdelijk dat, als je merken aan het bouwen bent, je vroeg of laat ook je eigen label wilt opzetten. De vraag was alleen waar ik me op zou focussen. Ik heb drie passies: schoenen, jeans en jassen. Het is het laatste geworden. Samen met mijn business partners heb ik Black Mountain Clothing Company opgericht: jassen met het technische aspect van outdoorkleding, maar dan met de look en feel van high-end mode.”

Vallen de jassen onder outdoorkleding of onder mannenmode?

“Beide. We hebben verschillende lijnen. Voor de Technical Heritage-lijn hebben we gekeken naar oude outdoorjassen, waar we het silhouet van hebben gebruikt voor een reeks jassen die goed in deze tijd passen. Maar in de Expedition Series zitten stukken die zonder probleem een temperatuur van -70 graden aankunnen.”

Wat maakt jullie anders dan andere jassenmerken?

“Door onze jarenlange ervaring in de business en de contacten met high end producenten en stoffenfabrikanten in onder meer Japan en Italië kunnen we een topkwaliteit leveren. Prijspunt is voor ons geen issue: het gaat echt om de performance van een jas gecombineerd met een eigentijdse look en feel, en daarin doen we geen concessies.”

Wat is jullie doelgroep?

“De man die onze jassen draagt is 25+. Hij is goed geïnformeerd, hecht waarde aan goede stoffen, weet wat de performance is van deze materialen en heeft geleerd dat hij moet investeren in duurzame kledingstukken in plaats van te kiezen voor fast fashion.”

Dit seizoen staan jullie voor het eerst op de Pitti. Waarom hebben jullie besloten aan deze beurs mee te doen?

“Als je als mannenmodemerk wilt meetellen, moet je op de Pitti staan. Het is gewoon de belangrijkste beurs op dit gebied. De organisatie van Pitti zag onze stand op Seek en nodigde ons uit om deel te nemen aan beurs. Uiteraard moesten we net als iedereen door de ballotagecommissie heen, maar dat is gelukt. Onze locatie op de Pitti is buiten, in een tot stand omgebouwde zeecontainer, een plek die goed bij ons outdoorgevoel past. Vorig seizoen stonden we met onze eerste collectie SS16 op Seek in Berlijn. Dat beschouwen we als een voorproefje, dit seizoen wordt – met onze AW16 collectie – de echte aftrap.”

Wat hopen jullie te bereiken met de Pitti?

“We hebben nu vertegenwoordigers in landen als Engeland, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, België, Zweden, Denemarken, Italië en Japan. In Nederland werken we samen met Joshua IJpma van The North Shore. Ons doel is dat onze vertegenwoordigers goede afspraken inplannen met (prospect) klanten. Mijn rol is vooral om hen te faciliteren om de gezamelijke doelen te behalen. Maar de zoektocht naar andere agenten of distributeurs in andere landen stopt niet; mijn primaire doel op het gebied van expansie is om volgend seizoen te starten met de verkoop van Black Mountain Clothing Company producten in Canada en de Verenigde Staten.”