TOP

Label to watch: Anerkjendt

Het Deense label Anerkjendt is binnen korte tijd ontzettend populair geworden in Nederland. Dries Bruynes, die het mannenmodelabel via agentuur Laundry Room vertegenwoordigt, verklaart het succes.

Sinds wanneer is Anerkjendt actief in Nederland? Dries Bruynes: “Sinds 2012. Eigenlijk al heel snel na de lancering in Denemarken eind 2011. We verkochten de labels Nümph en Humör. Anerkjendt komt van hetzelfde moederbedrijf. Humör moest of volwassener worden of er moest een ander merk naast komen. Dat is Anerkjendt geworden. Voor jongens en mannen vanaf 25 jaar.”

Hoe zou je Anerkjendt in een paar steekwoorden omschrijven? “Vintage, goede prijskwaliteitverhouding, betaalbaar en trendsettend.”

Wat maakt het label anders dan de andere Deense merken? “De meeste Deense labels in hetzelfde segment zijn cleaner. Anerkendt is uitgesproken in prints, kleur en materiaalkeuze. Het merk geeft een eigen draai aan de designs. Er wordt goed gekeken naar tweedehands kleding en vintage. Kenmerkend aan de collecties zijn natuurlijke details als houten knopen of leren labels. Omdat het design niet zo clean is, sluit Anerkjendt goed aan op de Nederlandse smaak. Casual en gemakkelijk te combineren met denim.”

Anerkjendt 

Wie zou Anerkjendt moeten inkopen? “We liggen nu vooral in de blauwe winkels en kleinere boetieks. Ik denk dat het merk ook prima in de weidewinkel past, maar we hebben nog niet genoeg naamsbekendheid voor die klant. Met de sponsoring van leuke muzikanten als Typhoon, Sticks en Chef’s Special zijn we hard bezig om bekender te worden bij het grote publiek.”

Wat zijn de key-items voor zomer 2015? “Shirts met een Hawaii-print. Ja, inderdaad nog steeds Hawaii! Maar de prints voor volgend jaar zomer zijn wel anders dan die je nu ziet; veel minder kleurig. We hebben ze zelfs in zwart-wit. En natuurlijk het bomberjack. We hebben er drie in de collectie zitten: een  heel cleane versie en twee uitgewerkte met dip dye en een indigo wash.”

Inkoop via: Laundry Room, 06-290 209 08
Retailverkoopprijzen: variërend tussen minimaal €25 voor een T-shirt en maximaal €120 voor een jas
Marge: vanaf 3.0 tot 3.8.
Aantal verkooppunten in Nederland: 240