TOP

Krein Bons nieuwe voorzitter Inretail, consumptie groeit met bijna vijf procent, ondernemend Nederland wil ‘eerst stabiel kabinet’

Voor het eerst na het uitbreken van de coronacrisis hebben consumenten meer besteed dan voor de coronacrisis, meldt het CBS. Inretail heeft Krein Bons benoemd tot voorzitter. Verder: modelabel Isabel Marant kiest voor Nederlandse artistiek directeur. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 22 september.

Foto: Charles-Deluvio via Unsplash

Krein Bons nieuwe voorzitter Inretail

Inretail heeft een nieuwe voorzitter: schoenenondernemer Krein Bons (62). Dat meldt de branchevereniging in een persbericht. Bons is vanaf 2019 lid van het bestuur van INretail. Aan de voorzittersrol heeft hij al kunnen wennen, aldus Inretail. In januari 2021 werd hij benoemd tot waarnemend voorzitter van de non-food brancheorganisatie in verband met het plotselinge overlijden Inretail-voorzitter Anton Sanders. Krein Bons is algemeen directeur van vanHaren Schoenen, dat onderdeel is van Deichmann, een Duits familiebedrijf. De benoeming geldt voor een periode van vier jaar.

Consumptie groeit met bijna vijf procent

Consumenten hebben in juli 4,8% meer besteed dan in dezelfde maand vorig jaar meldt het CBS. Het is voor het eerst dat ze meer hebben gekocht: voor het eerst na het uitbreken van de coronacrisis kwam de consumptie weer boven het niveau uit van voor de crisis. In juli 2021 besteedden consumenten 2,1 procent meer dan in juli 2019. Consumenten hebben in juli 8,3 procent meer uitgegeven aan diensten, zoals telefoon- en internetabonnementen, verzekeringen, een bezoek aan de kapper, een restaurant of een voetbalwedstrijd, dan in juli 2020. Dit hangt onder andere samen met de versoepelingen van de coronaregels. In juli hebben consumenten 1,6 procent meer besteed aan duurzame goederen dan in juli 2020. Vooral aan kleding en schoenen werd meer uitgegeven.

Nederlandse artistiek directeur Isabel Marant

Het Franse designerlabel Isabel Marant heeft de Nederlandse Kim Bekker aangesteld als artistiek directeur. Het is voor het eerst in zijn geschiedenis dat het Parijse merk, opgericht door zijn gelijknamige ontwerper in 1994, een nieuwe artistiek directeur aangesteld. Dat meldt Fashionnetwork. Bekker gaat samen met Isabel Marant werken aan de collecties voor dames, heren en accessoires. Bekker is afgestudeerd aan de Arnhemse Academie voor Art & Design, ze heeft onder meer gewerkt in bij Chloé en Saint Laurent. Inmiddels werkt Bekker al meer dan tien jaar bij Isabel Marant.

Ondernemersorgansiaties willen ‘eerst stabiel kabinet’

Ondernemersorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland wachten me inhoudelijk reageren op de inhoud van de troonrede en de Miljoenennota die gisteren gepresenteerd. Ze willen eerst een stabiel kabinet, meldt MKB-Nederland. “Ondernemers hebben door corona een jas uitgedaan, maar staan tegelijk voor grote investeringen, onder meer in verduurzaming”, zegt Jacco Vonhof, voorzitter van MKB-Nederland. “Ondernemers voelen de urgentie, maar er is een kabinet nodig dat knopen doorhakt, zodat ze weten welke kant het op gaat.” Ingrid Thijssen, voorzitter VNO-NCW zegt: “Voor alle grote vraagstukken geldt dat we ze niet meer oplossen door te blijven doen ‘hoe we het de afgelopen decennia deden’. De transities naar een nieuwe inrichting van ons land moeten we doordacht vormgeven met oog voor het feit dat iedereen mee moet kunnen doen. Gelukkig liggen er van dat soort plannen vanuit het maatschappelijk middenveld. Maar wat nu dringend nodig is, is een kabinet. Een stabiel kabinet.” Overigens vinden de ondernemersorganisaties dat de nieuwe Rijksbegroting weinig echte verrassingen bevat. Goed is dat het kabinet in elk geval wel al extra geld uittrekt voor nieuwe duurzame energieprojecten (waterstof, warmte, etc) en dat er meer hulp komt bij onrendabele investeringen (SDE++) en de verduurzaming van de gebouwde omgeving. De ondernemersorganisaties wijzen er op dat het begrotingsbeleid de komende jaren zo moet worden aangepast dat er meer ruimte kom voor innovatieve projecten op gebied van onderwijs, wetenschap en innovatie.

Marktplaatsen spinnen garen bij coronacrisis

Markplaatsen zijn de grote winnaars van de coronacrisis, schrijft RetailDetail op basis van de tweede editie van de lijst Top 100 Cross-Border Marketplaces Europe. Tijdens de COVID-19-pandemie groeiden marktplaatsen met 37,5%, zo becijferde Cross-Border Commerce Europe, het platform dat grensoverschrijdende e-commerce in Europa stimuleert. De totale cross-border e-commercemarkt in Europa, inclusief het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland en Noorwegen, was goed voor een omzet van 198,5 miljard euro in 2020, exclusief reizen. Daarvan werd 115,4 miljard of 58% gegenereerd door marktplaatsen. In de top 10 van de ranglijst staan bekend namen zoals eBay, AliExpress en Amazon. Nieuw in de lijst is Zalando; het is de sterkste Europese cross-border modemarktplaats met een groei van 30,4% in 2020 met 10,6 miljard euro omzet en meer dan 5 miljard euro cross-border in Europa. Het actieve klantenbestand groeide met 25% tot 38,7 miljoen internetgebruikers. Er blijkt tevens een sterke groei in het segment consumer-to-consumer marktplaatsen waar in tweedehands en vintage wordt gehandeld, zoals het Nederlandse OLX dat de top 10 binnenkomt en de mode-app Vinted.